Lbakon mozog, kt tonnt nyom, hat mter magas, t 3D-s monitor s 3500 wattos hangrendszer van benne, egy ktemeletes plet kell a befogadshoz, mgsem szz szzalkig leth.
A Forma-1-es csapatok szmra ma mr nlklzhetetlen kellk egy fejlett szimultor, amely nem csupn arra j, hogy a versenyzk gyakoroljanak vele, hanem alkalmas a belltsok s az j alkatrszek kiprblsra is. Mivel a szezon kzben a plyn lnyegben tilos tesztelni - azrt csak lnyegben, mert ettl az vtl kezdve jra lesz erre egy egyszeri lehetsg az els eurpai fordul eltt -, a szlcsatorna, a szmtgpes ramlstani modellezs (CFD) s a szimultor lpnek el a fejleszts legfontosabb eszkzeiv. Az utbbi kettnek megvan az az elnye, hogy az alkatrszeket csak "virtulisan" kell legyrtani hozzjuk, ami sokkal gyorsabb, mint ha fizikailag el kellene lltani ket, de a szimultor az egyetlen, amely a versenyzk szubjektv rzett is kpes kzvetteni.
Igaz, brmennyit is fejldtt a technolgia, nem teljesen leth. "Egyetlen szimultor sem tudja tkletesen visszaadni azt, amit a versenyz az autban tl: az emberi rzkenysg, klnsen a profi Forma-1-es piltk, tl kifinomult ahhoz, hogy meg lehessen teremteni a valdi vezets kpzett, mikzben valaki egy szobban l" - magyarzza Marco Fainello, a Ferrari menetdinamikai rszlegnek egykori vezetje, aki egyben a csapat szimultornak tervezst is irnytotta. "Ettl fggetlenl bizonyos rzeteket (a vizulist, az erket, a mozgst, a rzkdst, a zajt) jl lehet utnozni. Nmelyiket csaknem tkletesen, msokat kevsb." Mg a versenyzk kztt is vannak, akik a vizulis s mechanikus ingerek letszer sszhangjnak hinya miatt melygssel kzdenek a mozg szimultorban, kzjk tartozik pldul Luca Badoer s Michael Schumacher is.
A legfejlettebbnek ltalban a McLaren szimultort tartjk. A Ferrari korbban le volt maradva ezen a terleten, de 2009 decemberre szmukra is elksztettk azt a berendezst, ami mr megfelel a modern ignyeknek, s amit most is hasznlnak. A mozg, hidraulikus lbakon ll szerkezet alumniumbl s kompozit anyagokbl kszlt, kt tonnt nyom, nyolcszor nyolc mter alapterlet, hat mter magas, s egy ktemeletes, 180 ngyzetmteres, az irnyt kzpontot is magban foglal pletet kellett emelni neki. A specilis talapzat ktszz tonns. A szimultort tz multiprocesszor tmb vezrli, tbb mint 60 GB RAM van benne, s naponta mintegy 5 GB-nyi szmadatot llt el mkds kzben. A FIAT Research s a Moog kzremkdsvel kt vig kszlt.
A versenyz egy olyan piltaflkben l, amelyet teljes egszben a valdi autrl mintztak. t monitor van eltte, gy a ltszge a 180 fokot is meghaladja, a kpet aktv 3D-ben vettik el, az leth hanghatsrl pedig egy 3500 W teljestmny, 7.1 csatorns Dolby Digital hangrendszer gondoskodik. "A piltaflkben pontosan olyan kezelszerveket (pedlokat, kormnykereket stb.) helyeztnk el, mint amiket a plyn is hasznlunk. A platform elektronikusan vezrelt aktutorok utastsait kzvetti fel, gy az sszes lehetsges irnyba kpes brmilyen mozgs ellltsra, hogy a versenyz tnyleg gy rezze, mintha az autban lne" - mondja Fainello.
Ehhez azonban a krnyezeti tnyezket is kell pontossggal kell reproduklni. "A plyt egy olyan specilis szmtgppel modellezzk, amely leth 3D-s trkpet hasznl, rajta a plya melletti s a httrben tallhat tereptrgyakkal, magval a plyval, a valdi tulajdonsgaikkal felruhzott rzkvekkel s az aszfalt felletvel" - teszi hozz a szakember, aki a hrek szerint hamarosan tigazol a Mercedeshez. "Az adatokat a nap llst s az rnykokat figyelembe vve rgztettk, ezrt kpesek vagyunk vltoztatni bizonyos krnyezeti paramtereket is, mint a leveg s az aszfalt hmrsklete vagy a szl irnya s erssge."
A szimultorokat ma mr nemcsak a nagydjak kztti fejlesztsekhez hasznljk, hanem a szabadedzsek alatt is: mikzben a versenyzk a plyn krznek, akr tbb ezer kilomterrel arrbb, a fhadiszllsra teleptett berendezst, amit a helyszni krlmnyeknek megfelelen lltanak be, a tesztpilta vezeti, hogy mg tbb informcit gyjtsn a lehetsges belltsokrl. A valdi s virtulis adatokat vals idben sszehangoljk, gy a kt aut helyett tulajdonkppen hrom van a plyn. Ez nem kizrlag a csapat szempontjbl hasznos: a Red Bullnl pldul Jean-Eric Vergne ltta el a feladatot, s gy gyakorolhatott, mieltt idn, a Toro Rosso versenyzjeknt lesben is bevetik majd. Ez korntsem mellkes, hiszen a vezetsi hibk a szimultorban tvolrl sem jrnak olyan slyos kvetkezmnyekkel, mint a plyn.
A Ferrari egybknt megrendelsre, klnleges gyfeleknek pt sajt szimultort is, amely azonban sokkal egyszerbb - s olcsbb -, mint amit az F1-es programhoz hasznlnak. Emellett ltezik a "Ferrari Virtual Academy", egy technikailag fejlett videojtk, amelynek segtsgvel virtulisan brki sszemrheti a tudst a csapat versenyzivel. Ennek a knlatban egyelre csak Fiorano szerepel, de az klnsen pontosan modellezve, mivel a plya CAD-trkpt lzeres letapogatssal lltottk el.