forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
Szimulátorok

Lábakon mozog, két tonnát nyom, hat méter magas, öt 3D-s monitor és 3500 wattos hangrendszer van benne, egy kétemeletes épület kell a befogadásához, mégsem száz százalékig élethű.

A Forma-1-es csapatok számára ma már nélkülözhetetlen kellék egy fejlett szimulátor, amely nem csupán arra jó, hogy a versenyzők gyakoroljanak vele, hanem alkalmas a beállítások és az új alkatrészek kipróbálására is. Mivel a szezon közben a pályán lényegében tilos tesztelni - azért csak lényegében, mert ettől az évtől kezdve újra lesz erre egy egyszeri lehetőség az első európai forduló előtt -, a szélcsatorna, a számítógépes áramlástani modellezés (CFD) és a szimulátor lépnek elő a fejlesztés legfontosabb eszközeivé. Az utóbbi kettőnek megvan az az előnye, hogy az alkatrészeket csak "virtuálisan" kell legyártani hozzájuk, ami sokkal gyorsabb, mint ha fizikailag elő kellene állítani őket, de a szimulátor az egyetlen, amely a versenyzők szubjektív érzetét is képes közvetíteni.

Igaz, bármennyit is fejlődött a technológia, nem teljesen élethű. "Egyetlen szimulátor sem tudja tökéletesen visszaadni azt, amit a versenyző az autóban átél: az emberi érzékenység, különösen a profi Forma-1-es pilótáké, túl kifinomult ahhoz, hogy meg lehessen teremteni a valódi vezetés képzetét, miközben valaki egy szobában ül" - magyarázza Marco Fainello, a Ferrari menetdinamikai részlegének egykori vezetője, aki egyben a csapat szimulátorának tervezését is irányította. "Ettől függetlenül bizonyos érzeteket (a vizuálist, az erőket, a mozgást, a rázkódást, a zajt) jól lehet utánozni. Némelyiket csaknem tökéletesen, másokat kevésbé." Még a versenyzők között is vannak, akik a vizuális és mechanikus ingerek életszerű összhangjának hiánya miatt émelygéssel küzdenek a mozgó szimulátorban, közéjük tartozik például Luca Badoer és Michael Schumacher is.

A legfejlettebbnek általában a McLaren szimulátorát tartják. A Ferrari korábban le volt maradva ezen a területen, de 2009 decemberére számukra is elkészítették azt a berendezést, ami már megfelel a modern igényeknek, s amit most is használnak. A mozgó, hidraulikus lábakon álló szerkezet alumíniumból és kompozit anyagokból készült, két tonnát nyom, nyolcszor nyolc méter alapterületű, hat méter magas, és egy kétemeletes, 180 négyzetméteres, az irányító központot is magában foglaló épületet kellett emelni neki. A speciális talapzat kétszáz tonnás. A szimulátort tíz multiprocesszor tömb vezérli, több mint 60 GB RAM van benne, és naponta mintegy 5 GB-nyi számadatot állít elő működés közben. A FIAT Research és a Moog közreműködésével két évig készült.

A versenyző egy olyan pilótafülkében ül, amelyet teljes egészében a valódi autóéról mintáztak. Öt monitor van előtte, így a látószöge a 180 fokot is meghaladja, a képet aktív 3D-ben vetítik elé, az élethű hanghatásról pedig egy 3500 W teljesítményű, 7.1 csatornás Dolby Digital hangrendszer gondoskodik. "A pilótafülkében pontosan olyan kezelőszerveket (pedálokat, kormánykereket stb.) helyeztünk el, mint amiket a pályán is használunk. A platform elektronikusan vezérelt aktuátorok utasításait közvetíti felé, így az összes lehetséges irányba képes bármilyen mozgás előállítására, hogy a versenyző tényleg úgy érezze, mintha az autóban ülne" - mondja Fainello.

Ehhez azonban a környezeti tényezőket is kellő pontossággal kell reprodukálni. "A pályát egy olyan speciális számítógéppel modellezzük, amely élethű 3D-s térképet használ, rajta a pálya melletti és a háttérben található tereptárgyakkal, magával a pályával, a valódi tulajdonságaikkal felruházott rázókövekkel és az aszfalt felületével" - teszi hozzá a szakember, aki a hírek szerint hamarosan átigazol a Mercedeshez. "Az adatokat a nap állását és az árnyékokat figyelembe véve rögzítettük, ezért képesek vagyunk változtatni bizonyos környezeti paramétereket is, mint a levegő és az aszfalt hőmérséklete vagy a szél iránya és erőssége."

A szimulátorokat ma már nemcsak a nagydíjak közötti fejlesztésekhez használják, hanem a szabadedzések alatt is: miközben a versenyzők a pályán köröznek, akár több ezer kilométerrel arrébb, a főhadiszállásra telepített berendezést, amit a helyszíni körülményeknek megfelelően állítanak be, a tesztpilóta vezeti, hogy még több információt gyűjtsön a lehetséges beállításokról. A valódi és virtuális adatokat valós időben összehangolják, így a két autó helyett tulajdonképpen három van a pályán. Ez nem kizárólag a csapat szempontjából hasznos: a Red Bullnál például Jean-Eric Vergne látta el a feladatot, s így gyakorolhatott, mielőtt idén, a Toro Rosso versenyzőjeként élesben is bevetik majd. Ez korántsem mellékes, hiszen a vezetési hibák a szimulátorban távolról sem járnak olyan súlyos következményekkel, mint a pályán.

A Ferrari egyébként megrendelésre, különleges ügyfeleknek épít saját szimulátort is, amely azonban sokkal egyszerűbb - és olcsóbb -, mint amit az F1-es programhoz használnak. Emellett létezik a "Ferrari Virtual Academy", egy technikailag fejlett videojáték, amelynek segítségével virtuálisan bárki összemérheti a tudását a csapat versenyzőiével. Ennek a kínálatában egyelőre csak Fiorano szerepel, de az különösen pontosan modellezve, mivel a pálya CAD-térképét lézeres letapogatással állították elő.

A Ferrari szimulátora

A McLaren szimulátora

 

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre