Akárhogyan is alakul az adott verseny, a melegen tartott Pirelli gumiabroncsok minden esetben készenlétben állnak a csapatok garázsában, hogy a szükséges pillanatban fel lehessen azokat szerelni valamelyik versenyautóra.
A hideg gumik a pilóták egyik legnagyobb ellenségeinek számítanak, hiszen a csapatok nagyon jól tudják, hogy a versenyzőnek nincs ideje a pályán arra, hogy megfelelő hőmérsékletre tornázza fel az abroncsokat az autó ide-oda rántgatásával, hogy utána megfelelő mértékű tapadás alakuljon ki a gumiabroncsok és az aszfalt felülete között.
A gumimelegítő rendszer Formula-1-ben történő debütálására 1985-ben került sor a Mike Drury által alapított MA Horne vállalat közreműködésével. Természetesen ezt megelőzően sokféle lehetőséget is kipróbáltak a gumik felmelegítésére, de végül Drury csapata a mai napig is használt megoldás mellett maradt.
A gumimelegítő paplan feladata – amelyből egy garnitúra ára hozzávetőlegesen 2200 angol fontra tehető -, hogy az F1-es gumiabroncsok felülete mellett, annak oldalfala és belső pereme számára is megfelelő hőmérsékletet biztosítson.
Éppen ezért a gumik felmelegítéséhez minden egyes csapatnál megvannak az erre alkalmas eszközök. A rendszer tartalmaz egy vezérlő egységet, amelyen a gumikért felelős technikus be tudja állítani a kívánt hőmérséklet értékét. A villamos energia vezetékeken keresztül jut el a gumimelegítő paplanig, amelyet a kerék köré rögzítenek. A paplan minden egyes része villamosan vezető tulajdonságú speciális zselével van kibélelve, amelynek köszönhetően hatékony módon történik a gumiabroncs felületének felmelegítése akár 100ºC-ra is. A gumiabroncsokat tulajdonképpen a gumimelegítő paplanokban tárolva felmelegítik a megfelelő hőmérsékletre, és egészen addig azon az értéken tartják, amikor már ki lehet kapcsolni a rendszer vezérlőjét.
A kevlár, nomex és szénszálas anyagok felhasználásával összeállított gumimelegítő rendszerek részét képező paplanokban hozzávetőlegesen 200m fűtőszál található. Egy csapat autónként egy teljes szezon során nagyjából 25 garnitúra (25x4db) gumimelegítő paplant használ el.
Mindezek talán egészen egyszerűnek tűnnek. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a versenyhétvégéken minden egyes gumiabroncsot legalább két órán keresztül folyamatosan melegíteni kell, és természetesen ez nemcsak egyfajta gumitípust érint. A száraz, a köztes állapotú és az esős pályára alkalmas papucsokat egyaránt fel kell melegíteni. Itt azonban nemcsak a vadonat új gumikról van szó, hiszen sok esetben a versenyhétvégén már bevetett kerekek használata válik indokolttá. Ebben az esetben tehát ezeket is megfelelő hőmérsékletre kell melegíteni. Legtöbbször a vizes pályára alkalmas gumikat akkor is elő szokták ezen a módon készíteni, ha az adott versenyhelyszínen már hónapok óta nem esett egyetlen egy csepp eső sem. A csapatoknak ugyanis minden lehetőségre fel kell készülni.
Melegebb gumiabroncsokon a versenyautó sokkal jobban tapad a pályán. A gumik hőmérsékletére abban az esetben is oda kell figyelni, ha valami miatt a futam közben a pályára küldik a biztonsági autót, amely csökkentett tempóra kényszeríti a mezőnyt. Eközben pedig az autók kerekeinek hőmérséklete elkezd csökkenni, ami a tapadásra és egyben a versenyautó vezethetőségére van negatív hatással.
A gumik hőmérsékletét jelentősen befolyásolja a bennük lévő nyomás mértéke is, amely pedig a tapadás intenzitására van kihatással. Ha ennek az értéke alacsony, akkor az autó le fog lassulni. Ha például a lágyabb keverékű gumit nagyobb nyomással pumpálnak fel, akkor az autó sokkal keményebben fog reagálni a pilóta manővereire. Éppen ezért a versenymérnökök az autón elvégzett mechanikai módosítások, és beállítások alkalmával külön figyelnek a guminyomás értékének meghatározására.
Ezek után tehát egyértelműen látható, hogy milyen fontos a gumiabroncsok megfelelő hőmérsékletének biztosítása. Így már talán egyáltalán nem számít meglepő látványnak, miközben az autók a pályán róják a köröket, a boxutcai irányítóközpontokban posztoló mérnökök le sem veszik a szemüket a monitorokról, hiszen mindenképpen meg akarnak bizonyosodni arról, hogy a gumikkal kapcsolatban minden a tervek szerint halad.
|