Akrhogyan is alakul az adott verseny, a melegen tartott Pirelli gumiabroncsok minden esetben kszenltben llnak a csapatok garzsban, hogy a szksges pillanatban fel lehessen azokat szerelni valamelyik versenyautra.
A hideg gumik a piltk egyik legnagyobb ellensgeinek szmtanak, hiszen a csapatok nagyon jl tudjk, hogy a versenyznek nincs ideje a plyn arra, hogy megfelel hmrskletre tornzza fel az abroncsokat az aut ide-oda rntgatsval, hogy utna megfelel mrtk tapads alakuljon ki a gumiabroncsok s az aszfalt fellete kztt.
A gumimelegt rendszer Formula-1-ben trtn debtlsra 1985-ben kerlt sor a Mike Drury ltal alaptott MA Horne vllalat kzremkdsvel. Termszetesen ezt megelzen sokfle lehetsget is kiprbltak a gumik felmelegtsre, de vgl Drury csapata a mai napig is hasznlt megolds mellett maradt.
A gumimelegt paplan feladata – amelybl egy garnitra ra hozzvetlegesen 2200 angol fontra tehet -, hogy az F1-es gumiabroncsok fellete mellett, annak oldalfala s bels pereme szmra is megfelel hmrskletet biztostson.
ppen ezrt a gumik felmelegtshez minden egyes csapatnl megvannak az erre alkalmas eszkzk. A rendszer tartalmaz egy vezrl egysget, amelyen a gumikrt felels technikus be tudja lltani a kvnt hmrsklet rtkt. A villamos energia vezetkeken keresztl jut el a gumimelegt paplanig, amelyet a kerk kr rgztenek. A paplan minden egyes rsze villamosan vezet tulajdonsg specilis zselvel van kiblelve, amelynek ksznheten hatkony mdon trtnik a gumiabroncs felletnek felmelegtse akr 100ºC-ra is. A gumiabroncsokat tulajdonkppen a gumimelegt paplanokban trolva felmelegtik a megfelel hmrskletre, s egszen addig azon az rtken tartjk, amikor mr ki lehet kapcsolni a rendszer vezrljt.
A kevlr, nomex s sznszlas anyagok felhasznlsval sszelltott gumimelegt rendszerek rszt kpez paplanokban hozzvetlegesen 200m ftszl tallhat. Egy csapat autnknt egy teljes szezon sorn nagyjbl 25 garnitra (25x4db) gumimelegt paplant hasznl el.
Mindezek taln egszen egyszernek tnnek. Nem szabad azonban megfeledkezni arrl, hogy a versenyhtvgken minden egyes gumiabroncsot legalbb kt rn keresztl folyamatosan melegteni kell, s termszetesen ez nemcsak egyfajta gumitpust rint. A szraz, a kztes llapot s az ess plyra alkalmas papucsokat egyarnt fel kell melegteni. Itt azonban nemcsak a vadonat j gumikrl van sz, hiszen sok esetben a versenyhtvgn mr bevetett kerekek hasznlata vlik indokoltt. Ebben az esetben teht ezeket is megfelel hmrskletre kell melegteni. Legtbbszr a vizes plyra alkalmas gumikat akkor is el szoktk ezen a mdon kszteni, ha az adott versenyhelysznen mr hnapok ta nem esett egyetlen egy csepp es sem. A csapatoknak ugyanis minden lehetsgre fel kell kszlni.
Melegebb gumiabroncsokon a versenyaut sokkal jobban tapad a plyn. A gumik hmrskletre abban az esetben is oda kell figyelni, ha valami miatt a futam kzben a plyra kldik a biztonsgi autt, amely cskkentett tempra knyszerti a meznyt. Ekzben pedig az autk kerekeinek hmrsklete elkezd cskkenni, ami a tapadsra s egyben a versenyaut vezethetsgre van negatv hatssal.
A gumik hmrsklett jelentsen befolysolja a bennk lv nyoms mrtke is, amely pedig a tapads intenzitsra van kihatssal. Ha ennek az rtke alacsony, akkor az aut le fog lassulni. Ha pldul a lgyabb keverk gumit nagyobb nyomssal pumplnak fel, akkor az aut sokkal kemnyebben fog reaglni a pilta manvereire. ppen ezrt a versenymrnkk az autn elvgzett mechanikai mdostsok, s belltsok alkalmval kln figyelnek a guminyoms rtknek meghatrozsra.
Ezek utn teht egyrtelmen lthat, hogy milyen fontos a gumiabroncsok megfelel hmrskletnek biztostsa. gy mr taln egyltaln nem szmt meglep ltvnynak, mikzben az autk a plyn rjk a krket, a boxutcai irnytkzpontokban posztol mrnkk le sem veszik a szemket a monitorokrl, hiszen mindenkppen meg akarnak bizonyosodni arrl, hogy a gumikkal kapcsolatban minden a tervek szerint halad.

|