|
A Formula-1-ben a balesetek sorn az egyik legnagyobb veszlyt a keletkezett tzesetek jelentik. Annak rdekben, hogy az ilyen esetekbl ered srlsek mrtkt minl jobban lecskkentsk, nagy hangslyt fektetnek a megfelel versenyzi ruhzatokra.
Ennek megfelelen folyamatos fkusz jellemzi mind a versenyautkat, mind pedig versenyplyk kzvetlen krnyezett. A piltk versenyzi overalljai az elmlt 30 v alatt folyamatos fejldsen mentek keresztl, amelynek ksznheten napjainkra a motorversenyzs legfelsbb kategrijra jellemz legmagasabb biztonsgi elrsoknak is megfelelnek. Mintha a versenyzk msodik brrtege lenne, meg kell vdenik viselit az esetleges tzek sorn keletkezett lngokkal szemben, s meghatrozott ideig mg a 840C-os hsggel is sikeresen szembe kell szllniuk.
A Formula-1-es versenysorozat alaptsnak veiben a piltk ltal a versenyeken viselt ruhadaraboknak aligha volt nmi kzk a mai rtelemben vett versenyzi overlokhoz. A knyelem s az elegancia dominlt mg akkor, valamint sokkal inkbb munkaruhzatnak tekintettk azokat a viseleteket. Pldul a legends hr Juan Manuel Fangio sokkal nagyobb elnyben rszestette a rvid ujj pl s az egyszer szvetnadrg hasznlatt, mg Michael Hawthorn sohasem lt be autjba anlkl, hogy csokornyakkendjt ne viselte volna.
Az 1970-es vekre a piltk versenyzi overljai mr nagyon sokat fejldtek, ugyanis megjelentek mr a magas tzllsgi jellemzkkel rendelkez pamut anyagbl ksztett ltzkek, amelyek mr jval nagyobb vdelmet nyjtottak az esetleges tzesetek alkalmval. A szakemberek lltsa szerint gykeres vltozs akkor kvetkezett be a versenyzi ruhadarabok tekintetben, miutn az osztrk nemzetisg Niki Lauda 1976-ban a nrburgringi versenyen egy hatalmas bukst kveten rkkvalsgnak tn ideig a kigyulladt Ferrarijnak fogsgba kerlt, s ahonnan szinte a csodval hatros mdon lve ki tudott jutni.
Az osztrk pilta sajnlatos balesete risi lkst adott a versenyzi overlok, s ruhadarabok fejldsnek. 1979-ben Niki Lauda, Carlos Reutemann s Mario Andretti voltak azok, akik els zben versenyeztek olyan overlban, amely mr 5 rteg tzll anyag felhasznlsval kszlt, ppgy, mint a NASA ltal alkalmazott rruha esetben. A Formula-1-ben ltalban egy varzslatos sz hangzik el akkor, amikor az elzekben emltett versenyzi overlokrl esik sz, amely nem ms, mint a Nomex. Ebbl az alapanyagbl azonban nemcsak a piltk kezes-lbas ltzkt ksztik, hiszen a versenyek sorn viselt sszes tbbi ruhanemnek is ugyan olyan szigor biztonsgi kvetelmnyeknek kell megfelelnik, mint a versenyzi overloknak. A cipk, az alsnemk, a kesztyk, a sisak alatt hasznlatos maszk ppgy ebbl a sokat emlegetett Nomexbl ll ssze. A versenyplyn viselt ruhadarabok sszettelnek ksznheten nemcsak az extrm hmrskleti viszonyoknak kell meghatrozott ideig ellenllniuk, hanem meg kell vdenik viseljt az esetleges tzeset sorn keletkez gzokkal szemben is.
Termszetesen ahhoz, hogy a fentieknek megfelel tulajdonsggal rendelkez ruhadarabokat lltsanak el, nem kevs pnzre van szksg. Az alkalmazott alapanyagoknak s a specilis technolgiai eljrsok miatt egy-egy versenyzi overl ra elrheti akr az 1.200 eurs nagysgrendet is.
Ahogyan azt mr a Formula-1-nl megszokhattuk, minden egyes gramm szmt, s ez nemcsak a versenyautk alkatrszeit rinten mondhat el. Ez is az egyik legnagyobb elnye az elzekben emltett Nomex nev anyagnak, hiszen az ebbl ksztett ruhadarabok jval kisebb slyt kpviselnek a hagyomnyos viseleteknl. A versenyzk ltal hasznlt overl – amely ltalban 3 rteg tzll anyagbl ll ssze – hozzvetlegesen 1.9kg-ot nyom. Minden egyes ruhadarabot precz mdon lltanak ssze, amelyet pontosan az adott egynre szabottan ksztenek el. Mivel technikai sportrl van sz, gy ezeknek az overloknak a megtervezse s elksztse is elkpzelhetetlen lenne a szmtstechnika nlkl. Specilis hromdimenzis programokkal teszik mg pontosabb a gyrtst megelz elkszleteket, hogy vgl egy olyan viselet szlessen meg, amely maximlis mdon igazodik a pilta testhez, hogy utna megfelel knyelmet is biztostson. Ez ugyanis rendkvl fontos, hiszen csak egy knyelmes overlban tud maximlisan koncentrlni s teljesteni a versenyz.
Ahogyan az mr az elzekben is emltsre kerlt, az overlok gyrtsnl nagyon oda kell figyelni arra, hogy minden egyes szegletben a lehet legmegfelelbb mdon igazodjon a pilta testhez. Nem szabad pldul mindenhol merev, vastag darabokat alkalmazni, mint pldul a nyaki rsznl, ahol flexibilisebb anyagot hasznlnak. Erre azrt van szksg, hogy kormnyzs kzben zavartalanul tudja forgatni a fejt a versenyz. A 3 rteg ruha legbels rtege pldul nem tartalmaz varrst, hogy mg knyelmesebb legyen annak viselse a versenyz szmra, hiszen egy-egy kifoszlott crna rendkvl zavar s irritl tud lenni egy teljes versenytvon keresztl. De termszetesen a versenyzi ruhatrral kapcsolatban nemcsak a komfortossg az egyedli kritrium, amelynek teljeslnie kell, hiszen mindezt gy kell elrni, hogy ekzben kellen biztonsgos is legyen viselje szmra. Mivel a Formula-1-ben rendkvl gyors autkrl van sz, a gyakran 300km/h-s sebessg feletti szguldozs rendkvli mdon megviseli a szervezetet. A piltaflkben meglehetsen nagy hmrsklet uralkodik, klnskppen az olyan helyszneken, mint pldul Malajzia, vagy Bahrein. Ez utbbi versenyplyn nem ritka, hogy a vezeti flkben mrhet hmrsklet rtke elri akr az 50C-ot is.
A Formula-1 szablyknyve igen magas kvetelmnyek el lltja a versenyzi ruhzatokat. Az overlokra is szigor tesztek vonatkoznak, amelyeket vgre kell hajtani, mieltt a Nemzetkzi Automobil Szvetsg vglegesen engedlyezi annak viselst. Nemcsak a 15 alkalommal vgrehajtott mossnak s kmiai tiszttsnak kell ellenllnia, hanem a „tzprbn” is sikeresen t kell esnie. Mindezek mellett mg a 820C-ot is ki kell brnia, amelyben 10 msodpercig tartzkodik egy-egy overl a tesztels alkalmval.
A csapatok tlagban mindkt pilta szmra 3-3db overlt biztost minden egyes nagydjhtvge sorn. A piltk egy teljes szezon alatt krlbell 16db overlt „fogyasztanak el”, amely szmrtk a szponzorok vltozsval mg akr nhet is. A versenyek utn pedig ezeket a ruhadarabokat a tiszttba szlltjk, hogy megszabadtsk ket a klnbz szennyezdsektl.
A Formula-1-et figyelemmel ksrk szmra minden bizonnyal nem hangzik ismeretlenl, hogy az autversenyzs kirlykategrijban hasznlatos versenyautk egyes elemeinek meglehetsen extrm ignybevteleknek kell ellenllnia ahhoz, hogy a lehet legjobb teljestmny biztostsra legyen kpes a teljes konstrukci. Az F1-es betontorpedknak teht rendkvl szigor elrsoknak kell megfelelnik, s ez all termszetesen a piltk versenyzi ruhzata sem lehet kivtel. Ennek rzkeltetseknt elmondhat, hogy a hromrteg Nomex anyagbl kszlt versenyzi overlnak 11 msodpercen keresztl ellen kell llnia akr a 840C-os hsgnek is. De hogy mennyire is extrm ez a krlmny? Egy szaunban mrhet maximlis hmrsklet pldul 100C, mg egy lakstz sorn keletkezett hmrsklet hozzvetlegesen 800C-ot, valamint egy vulknkitrs sorn a felsznre kerl lva hfoka hozzvetlegesen 750…1.000C kz tehet.


| |