Ugyan meglepnek tnhet, de a hihetetlen technolgiai fejlettsgk ellenre az F1-es autk zemanyagnak sszettele alig klnbzik a kznapi forgalomban kaphat, brki ltal megvsrolhat benzintl.
El kell ismerni ugyanakkor, hogy ez nem volt mindig gy. A Forma-1 hskorban nagy energiatartalm, agresszv kmiai adalkanyagokkal ksrleteztek. Az alapkeverk legtbbszr benzinbe kevert alkoholbl s replgp-zemanyagbl llt. Nhny keverk annyira agresszv sszettel volt, hogy a versenyek vgn a motorokat t kellett mosni olajjal, hogy megelzzk a korrodlst az zemanyagrendszerben.
Az eltelt vek sorn egyre tbb szably prblta korltok kz szortani a felhasznlhat zemanyagok sszettelt. Elssorban a nagy olajvllalatok megjelense s azok marketing cljai miatt fokozatosan kzeltettk az sszettelt az utcai forgalomban kaphat zemanyagok fel.
A napjainkban hasznlt benzin mr alig tartalmazhat gynevezett "nem hydrocarbon" sszetevket, ezzel is cskkentve az agresszv energianvel sszetevk mennyisgt. A felhasznlni kvnt zemanyagot minden esetben be kell vizsgltatni az FIA illetkes testletvel. A szezon eltti bevizsgls mellett minden futamon trtnik ellenrzs - az FIA mobil laboratriumban-, biztostva ezzel, hogy kizrlag a szablyoknak megfelel zemanyagot hasznlhassanak a csapatok.
Ahny plya, annyi fle zemanyag
Egy tlagos szezonban csapatonknt valamivel tbb, mint 200.000 liter benzin fogy a tesztelsek s a versenyek sorn, m ez a mennyisg tbb, mint 50 klnbz aktulisan hasznlt sszettelt is jelent. Egyedi sszetteleket vannak ugyanis a klnbz plykra s idjrsi krlmnyekre. A hatkonyabb keverk ugyan biztosthat nagyobb motorert, de ezzel prhuzamosan ltalban nagyobb ignybevtelt is jelent a motor szmra, ami cskkentheti az lettartamt.
Minden, a Forma-1-ben jelen lv zemanyag-szllt folyamatosan tkletesti s teszteli az ltala knlt benzint, annak rdekben, hogy partnereinek biztostsa a lehetsget a legnagyobb motorer elrsre, tovbb nem utols sorban a leggazdasgosabb felhasznlsra, mivel a kedvezbb fogyaszts kevesebb tankolst s knnyebb autt is eredmnyez. A tesztelsek sorn ignybe vesznek szmtgpes modellezst, fkpadon zemeltett motorokat s hagyomnyos, versenyplyn fut versenyautkat.
A tankols, mint taktikai elem
A verseny kzbeni tankolsok ma mr vitathatatlanul kardinlis rszt kpezik a versenystratginak. A tankol szerkezetnek kt fontos kvetelmnynek kell megfelelnie: a lehet leggyorsabban, de a lehet legbiztonsgosabban kell biztostani a benzin utntltst. A tltcsonk ketts zrszerkezettel rendelkezik, hogy a tankols folyamn vletlenl ne essen le az aut betltnylsrl. A szerkezet msodpercenknt 12 liter zemanyagot kpes betltetni a versenyautba. A tankol rendszer a benzin betltsn tl egy msodik funkcival is rendelkezik: a betlts sorn az zemanyagtankbl tvoz benzingzben ds levegt elvezeti. A tltcsonk s a tml egy szerel szmra mr nehezen kezelhet: egy szerel fogja a tltcsonkot s a szelepet, illeszti r az aut betltnylsra, ott biztostja majd a tankols vgeztvel oldja a zrat s eltvoltja a csvet. Egy msodik szerel a tmlt tartja s irnytja, tovbb egy biztost ember a tartly mellett, a vszlekapcsol szerkezetre gyelve.
A versenyaut bokszba rkezsekor thalad nhny a csapat ltal elre a fldre rgztett leng rzrintkez felett, amik az esetlegesen felgylemlett statikus feszltsget vezetik le. A bokszutcban az autban mindig be van kapcsolva a sebessgkorltoz, ami egyttal az zemanyagtlt nyls kinyitsval is jr. Meglls utna a tankol szemlyzet azonnal csatlakoztatja a tmlt s a szelepet az autra. Minden versenyaut szmra a bokszban kln-kln elklntve ll egy nagymret zemanyagtartly, amibl a killsok sorn feltltik. Erre van csatlakoztatva a vastag tml s a szelep. A tankols vgeztvel a szelepet a mellette ll szerel kioldja, majd ellpnek az aut melll. E mozdulat kivitelezshez nem ritkn egy harmadik szerel segdkezik, aki szinte elrntja az aut melll a kt trst. Sajnos az zemanyag-tlts ettl fggetlenl nagyon veszlyes tevkenysg, rendszeresen trtnik kisebb nagyobb baleset, de a biztonsgi intzkedseknek ksznheten az utbbi vekben egyre ritkbban.
rdekes mdon a motorokban tallhat olaj is fontos az zemanyag-fejleszts sorn. Minden verseny s teszt utn az olaj sszettelnek elemzsvel kvetkeztetseket tudnak levonni a felhasznlt zemanyag hatkonysgrl, gsi tulajdonsgairl.

|