|
Egyltaln nem meglep, hogy a Formula-1 kapcsn a piltk megfelel fizikai ernltnek biztostsa mellett a kiszrads elleni vdekezs is egyre nagyobb hangslyt kap. Egy-egy verseny alkalmval ugyanis a pilta akr ngy liternyi folyadkot is veszthet, amelyet termszetesen megfelel mdon ptolni kell. ppen ezrt a csapatok mindent megteszek annak rdekben, hogy versenyzik a futam eltt s az alatt is biztostani tudjk a szksges folyadk-utnptlst.
A piltk versenyre trtn felksztsnek egyik eszkze az a kis kulacs, amelyet oly sokszor lehet ltni a kezkben, amikor a boxban vannak, vagy ppen mr a rajtrcson vrakoznak. Ezekbl tudjk ugyanis magukba szvni a szmukra igen fontos folyadkmennyisget. A csapatok megprbljk a lehet legtbb folyadkot biztostani a versenyzk rszre, hogy minl frissebbek s fittebbek legyenek. Ebben a piltk szemlyi edzjnek s terapeutjnak van jelents szerepe. A verseny ideje alatt a piltaflke rendkvli mrtkben felmelegszik, ami miatt nagy lesz a versenyz folyadkvesztse. Ez pedig egyrtelmen kihat a pilta teljestmnyre is. A cl teht az, hogy ezt meg kell akadlyozni.
Versenyzs kzben egy klnleges rendszer ltja el folyadkkal a piltkat, amely hrom f sszetevbl ll. Ebben az esetben a frisst nedvel feltlttt 1 literes kzi kulacs szerept egy kis tartlyknt szolgl tasak ltja el, amely a piltaflkben a versenyz bal keze fell helyezkedik el. A tasak pozcijt tekintve fontos, hogy a piltaflke lehet legalacsonyabb pontjra kerljn, hogy a viszonylag kis mrete – nagyjbl 2 literes kapacits – ellenre se befolysolja a versenyaut tmegkzppontjnak viszonyt. A folyadkadagol rendszer tovbbi rsze egy manyag cs, amely a pilta sisakjn keresztl vezeti be a folyadkot, valamint egy kisebb elektromos pumpa, amely segti annak ramoltatst. Amikor a pilta inni szeretne, akkor megnyomja a kormnykerken erre a clra kialaktott „Drinks” felirattal elltott gombot, s mris folyadkhoz jut, ami tulajdonkppen nem ms, mint tiszta vz!
Az is elfordulhat, hogy a vzellt rendszer meghibsodik, s a pilta nem brja azt kikapcsolni. A sportitalok ltalban sznhidrtot is tartalmaznak, s abban az esetben, ha valami oknl fogva az kifolyik, enyhn ragacsoss vlik. Ha az ilyen folyadk a pilta arcba frccsenne, vagy ppen a sisakrostlyra is jutna belle, elg kellemetlen helyzetet teremtene. ppen ezrt sokkal elnysebb a vz hasznlata.
Annak, hogy a versenyz mennyi folyadkot fogyaszt el a futam alatt, illetve mennyit kell hasznlnia ezt a rendszert, sokfle oka van. Ilyenek pldul a hmrskleti s a pratartalom rtkei. A piltnak minden esetben 100%-ig frissnek kell lennie, amihez minden egyes plyn ms s ms felttelek trsulnak. Malajziban pldul rendkvl nagy a forrsg s a leveg pratartalma, ppen ezrt a versenyzknek nagy a folyadkvesztesge. Enyhbb krlmnyek esetn – mint pldul az Eurpai Nagydjon – mr ez nem olyan szmottev.
Mindezek mellett a piltk edzettsgi szintje, s ebbl ereden a vezetsre felhasznlt energiamennyisg is dnten befolysolja, hogy milyen gyakran hasznljk ezt a rendszert. Annak ellenre, hogy ez is a Formula-1-es versenyaut rszt kpezi, nem valszn, hogy a kzeljvben talaktsra kerlne, szemben az aut ms szerkezeti-, vagy aerodinamikai elemeivel. A piltknak meglehetsen rvid ideig kell azt hasznlni, s a mr amgy is minimalizlt sly miatt nem igazn lenne indokolt annak vltoztatsa.

| |