A Formula-1-es versenyautókban lévő tűzoltórendszer – függetlenül attól, hogy az éppen melyik csapat autójában foglal helyet – feladatukat tekintve teljes mértékben megegyeznek: egy esetleges baleset, vagy bizonyos műszaki meghibásodás esetén a versenyautó ne legyen a lángok martaléka.
Az autókba beépített oltóberendezés különböző összetevőkből áll, amelyek közül a legfontosabb alkotóelem, a szénszálas erősítésű magasnyomású tartály. Ez a tartály egy belső tömlőt tartalmaz, amely a tűz oltásához szükséges folyadék halmazállapotú kémiai anyagot rejt magában. Ez a közeg az oltóberendezés működésbe lépését követően a tartályban lévő magas nyomás hatására gázként lép ki a tartályból, hogy azt követően minél hatékonyabban megfékezze a lángok továbbterjedését.
A Formula-1-es autóban lévő oltórendszer azt követően lép működésbe, miután a tartály és a benne lévő tömlő közötti rész megtelik sűrített levegővel, és tulajdonképpen ennek hatására kipréselődik onnan az oltóanyag. A megfelelő hatékonyságú oltáshoz az autó kritikus pontjaihoz speciális csővezetékek vannak elhelyezve, amelyek végein fúvókák foglalnak helyet. Ezek közül kettő a versenyautó hátsó részénél közvetlenül a motornál, egy pedig a vezetői fülkénél található.
A rendszert kétféle módon lehet működésbe hozni. Az egyik, amikor a pilóta a fülkében lévő aktiváló gombot megnyomja. Ez a gomb egy saját akkumulátorral rendelkezik, amely teljesen független a versenyautó villamos energiaellátó rendszerétől. Az oltóberendezés aktiválásának másik módja pedig kívülről, az autó jobb oldalán lévő kar segítségével történhet, amelyet adott esetben a mentőcsapat egyik tagja kézi úton hozhat működésbe. Ez a külső kar csatlakoztatva van az autó villamos rendszerén keresztül az oltóberendezést működésbe hozó szerkezethez. Miután a kart meghúzzák, az elektronika azonnal leállítja a motort, és ezzel egy időben beindul az oltórendszer, és megkezdődik a tűz oltása.
Az oltórendszer bekapcsolását követően az FIA Technikai Szabályzatának 14.1-es cikkelyének eleget téve a tartályban lévő oltóanyag-mennyiség 95%-ának egyenletes nyomás mellett 10…30 másodpercen belül ki kell ürülnie. Ezeket a berendezéseket egy erre szakosodott gyártó készíti el és biztosítja a Formula-1-es csapatok számára, hogy alkalmazásukkal megfelelő védelmet nyújtsanak a versenyzőnek és az alatta lévő technikának egyaránt.
Az oltóberendezésnek meghatározott élettartama van, amely nem haladja meg a két évet. Abban az esetben, ha ezen idő alatt nem lett használva, ki kell üríteni a tartályt, és újra fel kell tölteni.
Minden új tervezésű versenyautó esetén rendelésre készítik el ezeket a rendszereket, így az eladás dátuma pontosan ismert, amelyet fel is tüntetnek rajta. A palack külső megjelenésén egy szezonon belül nem változtatnak, de egy új tervezésű autó elkészítésénél a megváltozott technikai megoldások miatt az oltórendszer kialakítását is módosítják. A tartályt a pilótafülke alsó részén a versenyautó gerincvonalában, közvetlenül a pilóta térde alatt helyezik el. A hengeres formát kapott palack átmérője 150 mm, és hossza 250 mm.
A tűzoltó rendszer igen fontos részét képezi a Formula-1-es versenyautó felszerelésének, amelyet szerencsére nem túl gyakran kell használni a pilótáknak. De ennek ellenére teljes biztonsággal tölti el a versenyzőket, hogy ez a csendes társ ott van mellettük, amely adott helyzetben maximális pontossággal tenné a dolgát.
Technikai adatok:
Átmérő: 150 mm
Hosszúság: 250 mm
Súly: 4 kg
|