A Formula-1-es versenyautkban lv tzoltrendszer – fggetlenl attl, hogy az ppen melyik csapat autjban foglal helyet – feladatukat tekintve teljes mrtkben megegyeznek: egy esetleges baleset, vagy bizonyos mszaki meghibsods esetn a versenyaut ne legyen a lngok martalka.
Az autkba beptett oltberendezs klnbz sszetevkbl ll, amelyek kzl a legfontosabb alkotelem, a sznszlas ersts magasnyoms tartly. Ez a tartly egy bels tmlt tartalmaz, amely a tz oltshoz szksges folyadk halmazllapot kmiai anyagot rejt magban. Ez a kzeg az oltberendezs mkdsbe lpst kveten a tartlyban lv magas nyoms hatsra gzknt lp ki a tartlybl, hogy azt kveten minl hatkonyabban megfkezze a lngok tovbbterjedst.
A Formula-1-es autban lv oltrendszer azt kveten lp mkdsbe, miutn a tartly s a benne lv tml kztti rsz megtelik srtett levegvel, s tulajdonkppen ennek hatsra kiprseldik onnan az oltanyag. A megfelel hatkonysg oltshoz az aut kritikus pontjaihoz specilis csvezetkek vannak elhelyezve, amelyek vgein fvkk foglalnak helyet. Ezek kzl kett a versenyaut hts rsznl kzvetlenl a motornl, egy pedig a vezeti flknl tallhat.
A rendszert ktfle mdon lehet mkdsbe hozni. Az egyik, amikor a pilta a flkben lv aktivl gombot megnyomja. Ez a gomb egy sajt akkumultorral rendelkezik, amely teljesen fggetlen a versenyaut villamos energiaellt rendszertl. Az oltberendezs aktivlsnak msik mdja pedig kvlrl, az aut jobb oldaln lv kar segtsgvel trtnhet, amelyet adott esetben a mentcsapat egyik tagja kzi ton hozhat mkdsbe. Ez a kls kar csatlakoztatva van az aut villamos rendszern keresztl az oltberendezst mkdsbe hoz szerkezethez. Miutn a kart meghzzk, az elektronika azonnal lelltja a motort, s ezzel egy idben beindul az oltrendszer, s megkezddik a tz oltsa.
Az oltrendszer bekapcsolst kveten az FIA Technikai Szablyzatnak 14.1-es cikkelynek eleget tve a tartlyban lv oltanyag-mennyisg 95%-nak egyenletes nyoms mellett 10…30 msodpercen bell ki kell rlnie. Ezeket a berendezseket egy erre szakosodott gyrt kszti el s biztostja a Formula-1-es csapatok szmra, hogy alkalmazsukkal megfelel vdelmet nyjtsanak a versenyznek s az alatta lv techniknak egyarnt.
Az oltberendezsnek meghatrozott lettartama van, amely nem haladja meg a kt vet. Abban az esetben, ha ezen id alatt nem lett hasznlva, ki kell rteni a tartlyt, s jra fel kell tlteni.
Minden j tervezs versenyaut esetn rendelsre ksztik el ezeket a rendszereket, gy az elads dtuma pontosan ismert, amelyet fel is tntetnek rajta. A palack kls megjelensn egy szezonon bell nem vltoztatnak, de egy j tervezs aut elksztsnl a megvltozott technikai megoldsok miatt az oltrendszer kialaktst is mdostjk. A tartlyt a piltaflke als rszn a versenyaut gerincvonalban, kzvetlenl a pilta trde alatt helyezik el. A hengeres formt kapott palack tmrje 150 mm, s hossza 250 mm.
A tzolt rendszer igen fontos rszt kpezi a Formula-1-es versenyaut felszerelsnek, amelyet szerencsre nem tl gyakran kell hasznlni a piltknak. De ennek ellenre teljes biztonsggal tlti el a versenyzket, hogy ez a csendes trs ott van mellettk, amely adott helyzetben maximlis pontossggal tenn a dolgt.
Technikai adatok:
tmr: 150 mm
Hosszsg: 250 mm
Sly: 4 kg

|