A mai modernkori Formula-1-ben elengedhetetlen a megfelel hatkonysg kommunikcit biztost technikai felszerelsek alkalmazsa. De ha ennek a rendszernek a versenyplyn fk s pletek kztt kzel 300km/h-val szguld versenyautban kell helytllnia mikzben a V8-as erforrs flskett zaja is nehezti az zenetek tiszta s zavartalan tovbbtst, cseppet sincsenek egyszer helyzetben a rdis rendszereket megalkot szakemberek.
A McLaren Mercedes alakulat pontosan ennek a feladatnak trtn maximlis megfelels rdekben fejlesztette ki a cscstechnolgit kpvisel CBX780-as tpus kommunikcis rendszert, amelyen keresztl a piltk s a boxutcai szemlyzet informcit tudnak cserlni. Az egysget a vilg vezet kommunikcis- s audio eszkzeit gyrt Kenwood kzremkdsvel fejlesztettk ki a wokingiak rszre, amelyet a McLaren Technolgiai Kzpontjban szerelnek ssze a kis sly biztostsa rdekben alkalmazott magnzium tvzetbl ksztett elektronikai elemekkel.
A rdi a versenyaut energiaelltsn keresztl zemel, s a pilta trdei alatt kap helyet. A versenyz a kormnykerken lv “Radi” felirat gomb megnyomsval kezdemnyezheti zeneteinek tovbbtst. A rdijel az aut orrn lv antennn keresztl jut el a csapat boxutcban kialaktott kommunikcis kzpontjig, majd onnan a mrnkk s a csapatvezet fejhallgatjig. A versenyaut rdis rendszere VHF FM jelet kld, amelyet egy specilis erstvel UHF FM formtumra modullnak. (VHF FM = Nagyfrekvencis msorszrs, UHF FM = Ultra magas frekvencis msorszrs)
A mai rdis rendszerek eldje 1984-ben jelent meg a Formula-1-es autkban, amelyekre a nagyfrekvencis zavarok s a csatornk kztti thallsok igencsak jellemzek voltak. Az egyik Angol Nagydjon esett meg pldul Ayrton Sennval, hogy egy ismeretlen forrsbl szrmaz zenet hangzott el a flhallgatjban.
Az informcitechnolgia fejldsvel azonban a rdijelek tviteli rendszerben alkalmazott egykori zavarszr elemek is nagyon sokat vltoztak, de termszetesen a rendszer sszetevi is hatalmas fejldsen mentek keresztl a minl hatkonyabb s komfortosabb hasznlati jellemzk biztostsa rdekben.
A McLaren Mercedes csapat az elsk kztt trt t a meznyben az analg rendszerrl a digitlis technikra. Jllehet, hogy a digitlis vilg folyamatosan fejldik, a Formula-1 szmra a keskeny svszlessgek alkalmazsa a megfelel megolds. A wokingi alakulat minden egyes versenyen 24 egymstl fggetlen rdis csatornval rendelkezik, amely elegend erforrst biztost az aut-boxutca kztti rdikapcsolathoz, az idjrst figyel radar-rendszer zemelshez, valamint a marketinges- s a csapat elltmnyt kezel egysgek zavartalan mkdshez egyarnt. A keskeny svszlessgek kiosztsnl azonban figyelembe kell venni a helyi elfizeti csatornkat is.
A megfelel kommunikcis rendszer kialaktsnak egyetlen akadlyaknt a kereskedelmi forgalomban kaphat eszkzk szabtak hatrt, amelyet az egyes elemek jratervezsvel sikerlt kikszblnik a szakembereknek. Az F1-ben alkalmazott rdis rendszerek kialaktsval biztostani kell a versenyplykon alkalmazott adatvdelmi kdolst is.
A zrzavar elkerlse rdekben a rdis beszlgetsek alkalmval standard szaknyelvet hasznlnak, s a rdi mkdtetshez is egyszer megoldst kell biztostani a pilta szmra. Mindezek mellett a csapatokon bell a futamok alatt az adott piltval minden esetben ugyanaz a mrnk szokott beszlgetni, hiszen a rdibeszlgetsek sorn nincs helye a tvedseknek.
A versenyzk elnyben rszestik, ha a csapatuk a lnyegesebb zeneteket diktls tjn is a tudtukra adjk, hogy ezltal mg egyrtelmbb s flrertsektl mentes legyen az adott informci. Nhny pilta leginkbb a hosszabb egyenesekben, de vannak olyanok is, akik az adott plya lassabb kanyarjaiban – ahol az aut erforrsa halkabban zemel – hozzk mkdsbe a kormnykerken elhelyezett nyomgombbal a csapat boxutcai szemlyzete s az aut kztt kialaktott kommunikcis rendszert.
Technikai adatok:
Mret: 140 x 115 x 35mm
Sly: 400g
Anyaga: gpi megmunkls magnzium tvzet

|