A mai modernkori Formula-1-ben elengedhetetlen a megfelelő hatékonyságú kommunikációt biztosító technikai felszerelések alkalmazása. De ha ennek a rendszernek a versenypályán fák és épületek között közel 300km/h-val száguldó versenyautóban kell helytállnia miközben a V8-as erőforrás fülsüketítő zaja is nehezíti az üzenetek tiszta és zavartalan továbbítását, cseppet sincsenek egyszerű helyzetben a rádiós rendszereket megalkotó szakemberek.
A McLaren Mercedes alakulat pontosan ennek a feladatnak történő maximális megfelelés érdekében fejlesztette ki a csúcstechnológiát képviselő CBX780-as típusú kommunikációs rendszerét, amelyen keresztül a pilóták és a boxutcai személyzet információt tudnak cserélni. Az egységet a világ vezető kommunikációs- és audio eszközeit gyártó Kenwood közreműködésével fejlesztették ki a wokingiak részére, amelyet a McLaren Technológiai Központjában szerelnek össze a kis súly biztosítása érdekében alkalmazott magnézium ötvözetből készített elektronikai elemekkel.
A rádió a versenyautó energiaellátásán keresztül üzemel, és a pilóta térdei alatt kap helyet. A versenyző a kormánykeréken lévő “Radió” feliratú gomb megnyomásával kezdeményezheti üzeneteinek továbbítását. A rádiójel az autó orrán lévő antennán keresztül jut el a csapat boxutcában kialakított kommunikációs központjáig, majd onnan a mérnökök és a csapatvezető fejhallgatójáig. A versenyautó rádiós rendszere VHF FM jelet küld, amelyet egy speciális erősítővel UHF FM formátumra modulálnak. (VHF FM = Nagyfrekvenciás műsorszórás, UHF FM = Ultra magas frekvenciás műsorszórás)
A mai rádiós rendszerek elődje 1984-ben jelent meg a Formula-1-es autókban, amelyekre a nagyfrekvenciás zavarok és a csatornák közötti áthallások igencsak jellemzőek voltak. Az egyik Angol Nagydíjon esett meg például Ayrton Sennával, hogy egy ismeretlen forrásból származó üzenet hangzott el a fülhallgatójában.
Az információtechnológia fejlődésével azonban a rádiójelek átviteli rendszerében alkalmazott egykori zavarszűrő elemek is nagyon sokat változtak, de természetesen a rendszer összetevői is hatalmas fejlődésen mentek keresztül a minél hatékonyabb és komfortosabb használati jellemzők biztosítása érdekében.
A McLaren Mercedes csapat az elsők között tért át a mezőnyben az analóg rendszerről a digitális technikára. Jóllehet, hogy a digitális világ folyamatosan fejlődik, a Formula-1 számára a keskeny sávszélességek alkalmazása a megfelelő megoldás. A wokingi alakulat minden egyes versenyen 24 egymástól független rádiós csatornával rendelkezik, amely elegendő erőforrást biztosít az autó-boxutca közötti rádiókapcsolathoz, az időjárást figyelő radar-rendszer üzemeléséhez, valamint a marketinges- és a csapat ellátmányát kezelő egységek zavartalan működéséhez egyaránt. A keskeny sávszélességek kiosztásánál azonban figyelembe kell venni a helyi előfizetői csatornákat is.
A megfelelő kommunikációs rendszer kialakításának egyetlen akadályaként a kereskedelmi forgalomban kapható eszközök szabtak határt, amelyet az egyes elemek újratervezésével sikerült kiküszöbölniük a szakembereknek. Az F1-ben alkalmazott rádiós rendszerek kialakításával biztosítani kell a versenypályákon alkalmazott adatvédelmi kódolást is.
A zűrzavar elkerülése érdekében a rádiós beszélgetések alkalmával standard szaknyelvet használnak, és a rádió működtetéséhez is egyszerű megoldást kell biztosítani a pilóta számára. Mindezek mellett a csapatokon belül a futamok alatt az adott pilótával minden esetben ugyanaz a mérnök szokott beszélgetni, hiszen a rádióbeszélgetések során nincs helye a tévedéseknek.
A versenyzők előnyben részesítik, ha a csapatuk a lényegesebb üzeneteket diktálás útján is a tudtukra adják, hogy ezáltal még egyértelműbb és félreértésektől mentes legyen az adott információ. Néhány pilóta leginkább a hosszabb egyenesekben, de vannak olyanok is, akik az adott pálya lassabb kanyarjaiban – ahol az autó erőforrása halkabban üzemel – hozzák működésbe a kormánykeréken elhelyezett nyomógombbal a csapat boxutcai személyzete és az autó között kialakított kommunikációs rendszert.
Technikai adatok:
Méret: 140 x 115 x 35mm
Súly: 400g
Anyaga: gépi megmunkálású magnézium ötvözet
|