Els rnzsre taln semmi klns nem fedezhet fel a lenti kpen lthat buksisakon, pedig a Formula-1-ben jelenleg hasznlt fejvdk a legkorszerbb anyagok s technolgik felhasznlsa rvn igyekeznek maximlis vdelmet nyjtani viseljnek.
A Formula-1 esemnyeit figyelemmel ksrk emlkezetben minden bizonnyal mg lnken l Felipe Massa 2009-es Magyar Nagydjon elszenvedett sajnlatos balesete, amikor a Mansell kanyar fel trtnt szguldsa kzben az eltte j pr mterrel halad Brawn GP versenyautrl elszabadult rug nekicsapdott a brazil sisakjnak. A lengscsillapt elem pontosan a sisakrostly s a sisak hjszerkezetnek tallkozsnl rte Massa buksisakjt, amely rendkvl slyos srlseket okozott a mra teljesen felplt brazil piltnl.
A fentiekben emltett esetet kveten az FIA kivizsglta az akkori F1-es buksisakok biztonsgi szintjt, s olyan fejlesztst eszkzlt, amelynek ksznheten a jvben elkerlhetek lesznek az ehhez hasonl balesetek. Az elmlt vekben elvgzett kutatsok s ksrletek sorn abszolt egyrtelmv vlt, hogy az F1-es sisakok leggyengbb pontja a polikarbontbl ksztett sisakrostly. A sok-sok prblkozs s teszt eredmnyekppen szletett meg az a mindsszesen 1.200 grammot kpvisel, sznszlas anyag felhasznlsval sszelltott sisaktest, amely kpes deformci, s egyb mechanikai srlsek nlkl elviselni akr 55 tonns terhelst is. Szilrdsga mellett tzllsgi tulajdonsgai is figyelemre mltk, hiszen 30 msodpercen keresztl 800C-os hterhelsnek kitve (egy esetleges tz esetn) sem haladja meg a sisakon belli hmrsklet a 70C-os rtket. Ezeknek a paramtereknek pedig az FIA elrsai alapjn elksztett 8860-as tpusjelzs buksisak felel meg, amelynek kifejlesztse s elksztse az FIA Institute rdemeit dicsri.
A klnleges ersts buksisakok az autsportban egyltaln nem ismeretlenek, hiszen a sebessg mmorban l piltk krben hasznlatosak az Arai, a Schuberth, vagy akr a Bell mrkanevek. Ahogyan az viszont a technikai sportok esetben lenni szokott, gy ezen fejvdk tekintetben is elmondhat a folyamatos fejldsre, illetve fejlesztsre val igny.
Ezt bizonytja, hogy az idei vre tovbbi erstst kapott az elzleg emltett 8860-as szmmal elltott buksisak. A polikarbont sisakrostly fels szln egy Zylon anyagbl kszlt szalagot helyeztek el, amellyel nagyobb szilrdsgot lehet biztostani a sisak leggyengbbnek mondhat rszn.
Nzzk meg nhny szban, milyen anyag is voltakppen a Zylon. A Toyobo Corporation ltal gyrtott szintetikus polimerrl van sz, amelyet egy nonprofit kutatintzet, az SRI International fejlesztett ki az 1980-as vekben. A kevlrhoz hasonlan a Zylon felhasznlsval elksztett szerkezet igen nagy mechanikai szilrdsgot kap, mindamellett, hogy kivl hllsgi tnyezvel is bszklkedhet. Ez a klnleges jellemzkkel rendelkez anyag a sportszergyrtsban (pl. tenisztk ksztse) is ismert, de a cscstechnolgik felhasznlsban lenjr ipargban, az rkutatsban is megfordul, ahol tbbek kztt a Marsra felvitt kutatrobotok bizonyos alkatrszei is ebbl az anyagbl ksztik.
Visszatrve a Formula-1-re, ez a specilis 50mm szles Zylon szalag a sisakrostly legfels lre kerl fel, s teljes hosszban lefedi azt. Mretbl addan a szalag egyik fele a polikarbont lemezt, mg a msik 25mm-es szlessg rsz pedig a sisaktest s a sisakrostly tallkozsnak vonalt fedi le, extra vdelmet nyjtva ezzel a buksisak leggyengbb rsznek. Kialaktsbl addan termszetesen nem korltozza a piltt a szabad kiltsban, s mg a Formula-1-ben jelents szerepet jtsz reklmfeliratok elhelyezsnek sem szab hatrt.
Az FIA Institute mszaki tancsadja, Andy Mellor elmondsa szerint a Zylon kiss eltr a sisak hjszerkezetnek elksztsnl hasznlt sznszlas anyagtl. „A tesztek sorn azt vettk szre, hogy erre a feladatra a Zylon jobb tulajdonsgokkal rendelkezik a karbonnl, ami leginkbb a jobb energia-elnyel kpessgbl addik. A clunk az volt, hogy olyan anyagot vlasszunk ki, amely a sisakrostlyt oly mdon ersti meg, hogy az vgl a lehet legjobb teljestmny-sly arnnyal rendelkezzen. Ennek kvetkeztben pedig az ltalunk alkalmazott Zylonnal a sisakrostly slya mindssze 70 grammal lett csak nehezebb, de ez az ldozat kellett ahhoz, hogy a sisak ezen rsznek szilrdsgt a dupljra nveljk.” – nyilatkozta elgedetten Andy Mellor.
A Zylon nvvel illetett szintetikus polimer egy viszonylag szles krben elterjedt anyag, hiszen hasznljk azt a golyll mellnyek gyrtshoz, a hmobil-lnctalpak megerstshez, valamint a versenyhajk elksztsnl egyarnt. Mindezek mellett termszetesen az autsportban tevkenyked mrnkk is elszeretettel hasznljk a Zylont, hiszen a 2007-es szezon ta a Formula-1-es versenyautk piltaflkjnek szilrdsgt is eme anyag segtsgvel fokozzk, de ugyancsak megtallhatak az F1-es autk kerekeinek egy esetleges tkzs sorn bekvetkez leszakadsnak megakadlyozst szolgl kerkpntok elksztsi technolgijban is.
Azt hiszem, hogy a Zylon-szalaggal trtn megersts csak az els lps a buksisakok extra szilrdsgnak rdekben elkezdett fejlesztsi folyamatnak. A 2011-es vben hasznlt fejvdk kifejlesztsben dnt szerepet jtszott FIA Institute s a buksisak-gyrtk ugyanis folyamatosan kutatjk a sisakrostly gyrtshoz a lehet legjobb teljestmnyt nyjt anyagokat, melyek kztt szerepel tbbek kztt az tltsz kermia is.