A fkbettek igen fontos alkotelemei a Formula-1-es versenyautknak. Ezek a kis alkatrszek rendkvl fontos szerepet jtszanak az autk eredmnyessgben, hiszen a fktrcskkal kiegszlve nem ritkn akr 340km/h-s sebessgrl is biztonsggal meg kell, hogy lltsa utast.
A Formula-1-es fkbettek egymshoz prselt, rtegezett sznszlas anyagbl kszlnek. Ez meglehetsen egyszeren hangzik, de ezeknek a fkbetteknek a gyrtsi ideje mr korntsem tnik olyan gyerekesnek. Egy-egy ilyen alkatrsz elksztshez ugyanis hrom hnapra van szksg. A legtbb id a megfelel minsg anyag beszerzsvel telik el, amelyet utna sszeprselnek, majd egy specilis gyrbe illesztenek, amelybl vgl kivgsra kerl ngy darab bett. Ezt kveten nhny hten keresztl a fkbetteteket kemencben szrtjk, hogy teljes mrtkben eltvozzon bellk minden nedvessg. A bettek csak ezt kveten kapjk meg vgleges formjukat.
A fkbettek velt profiljt nagyon preczen hozz kell igaztani a fktrcsa kerleti vonalhoz. A trcsa kls fellete specilis antioxidns rteggel van elltva, amely megvdi azt az esetleges korrzitl. Az esetben ugyanis, ha a fktrcsa fellete elkezd korrodldni, a fkbettek fkezs esetn nem tudnak megfelelen felfekdni a trcsa felletre, ami termszetesen a fkezs hatkonysgt dnt mrtkben lecskkenten.
Sznszlas anyagbl ksztett fkek els zben az 1970-es vek msodik felben jelentek meg a Formula-1-ben, majd pedig az 1980-as vekben mr hivatalosan az ilyen fkek hasznlatt rtk el a csapatok szmra. A fejlesztsek folyamn szembetn volt a sznszlas anyagbl ksztett fkek esetben, hogy azok teljestmnye sokkal nagyobb az aclbl ksztett fktrcskkal s az azbeszt alap fkbettekkel szemben.
Az elzekben emltett pozitv tulajdonsg mellett taln sokkal nagyobb jelentsge van a sznszlas anyagbl ksztett fkeknek a slymegtakarts tern, amelynek mrtke akr 6-8kg-ra is tehet.
A msik elnye a sznszlas fkeknek, hogy nagyon csekly elfelttel szksges a hasznlatukhoz. A fkrendszer mindssze hrom f sszetevbl ll: kt fkbettbl s egy fktrcsbl. Ezek mindegyike hasonl anyagbl kszl, gy semmi klnleges kiegszt eljrsra, vagy sszetevre nincs szksg. Arra viszont nagyon oda kell figyelni, hogy milyen fellettel rendelkeznek, hiszen hasznlatuk sorn akr 900-1000ºC-ra is felizzanak ezek az alkatrszek.
Az F1-es autkban alkalmazott fkek csak meghatrozott hmrsklettartomnyban zemelnek kifogstalanul. A fkezsek alkalmval msodperceken bell kpes tbb szz fokot is emelkedni a fktrcsk s a fkbettek hmrsklete, melynek mrtke a fkek zemideje mellett a fkhatst is jelentsen befolysolja. Abban az esetben, ha a versenyaut fkei gyakran 1000ºC-os hmrsklet fl hevlnek, az a gyors elhasznldsukat eredmnyezheti, mg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztostanak megfelel fkhatst. A mrnkk ltal megadott informcik alapjn a Formula-1-es versenyautk fkei 650ºC-os hmrskleten kpesek biztostani az optimlis fkteljestmnyt.
A Formula-1-ben hasznlt egyb alkatrszekhez hasonlan a fkbettek is sokkal kisebb lettartammal rendelkeznek a htkznapi autkban hasznlt vltozataiknl. Egy teljes fkbett-garnitrt a versenyt, az edzst s a tesztelst belertve maximum 800km-ig hasznljk, amely mindssze az 5%-t teszi ki a szemlyautkban hasznlt fkbettek lettartamnak.
A fkhatsa egyszeren fantasztikus ezeknek az elemeknek, amikor maximlis sebessgrl elkezd a pilta lefkezni, kzel 4g-nek megfelel terhels keletkezik. Egy sz, mint szz, a sznszlas fkek rendkvl hatkonyak, de jval drgbbak az utcai autkban hasznlt fkbetteknl.
Az F1-es fkbettek technikai adatai:
Sly: 290g
Mretek: 165mm hossz, 25mm vastag s 45mm szles
Anyaga: sznszlas anyag
Darabszm egy szezon alatt: Egy autban sszesen 8db-ot hasznlnak, egy teljes szezonban pedig 600db-ot koptatnak el.


|