2012.05.06. 10:41, Margit-1225
A Mercedes hossz s eredmnyes mltra tekint vissza az autsportok vilgban, ez azonban korntsem volt zkkenmentes. Paul Fearnley cikke.
Nico Rosberg Sanghajban egy ber megkomponlt gyzelmet szerzett a Mercedesnek. Pole pozci, hibtlan taktika, s kivitelezs. Sokkol. s bizony a Mercedestl lttunk mr ilyet, az 50-es s a 30-as vekben is, amikor a pnz, az emberek, a piltk, az anyagtudomny, a gpszet, a mrka hres minsge s a hatkonysg rvn az Ezst Nyllak uraltk a versenyplykat, gy a sebessg csak egy mellktermke volt a Mercedes mgtt ll forrsoknak s tudsnak. A Mercedes s az autsport olyan mrtkben sszeforrt egymssal, hogy az majd 40 vig lt az emberek emlkezetben, pedig kzben a neves nmet mrka szinte semmifle sporttevkenysget sem fejtett ki. A 80-as s 90-es vek forduljn azonban minden megvltozott s a Mercedes visszatrt a versenyplykra, a sportkocsi versenyeken aratott sikerek utn pedig a Formula-1 meghdtsa lett a cl. 1993-ben a Mercedes a Sauber csapattal kerlt kzelebbi kapcsolatba ismt a Formula-1-el, majd 1995-ben a McLaren kedvrt kihtrltak a kis svjci alakulat mgl, de gy is tovbbi kt vnek kellett eltelnie az els futamgyzelemig, majd jabb egy vet kellett vrniuk az els bajnoki cmekrt. A McLaren s a Mercedes kapcsolata a kisebb, nagyobb buktatk ellenre is sikeres volt, a nmetek azonban tbbet akartak, gy a 2009-es szezon vgn felvsroltk az egykori Honda romjain hirtelen siker csapatt vl Brawn GP- 45,1%-t (mg tovbbi 30%-ot a Mercedes partnere az Aabar Investments vsrolt meg). Az els autjukban a 2010-es MGP W01-esben azonban a Mercedes rsze mg annyi volt, hogy ezstre festette azt, gy bizony volt honnan fejldni.
s hov fejldni, mert bizony a Mercedes nagyon nagy nv az autsportok vilgban attl a pillanattl, hogy 1934-ben Manfred von Brauchitsch az els lecsupasztott fmkarosszris W25-s versenyautjval megnyerte az aut bemutatkoz versenyt a legends Nrburgringen. Fggetlen kerkfelfggeszts, aerodinamikus ptsmd, fejtmla, alacsony lspozci, alumnium nzr sebessgvlt-differencilm egysg. Nem vits rtechnika volt ez az aut a maga korban. s az sem szmtott, hogy reg hegesztett karosszrit hasznltak mg, extrm vzhtst s kompresszort, mikzben a nmet rivlisnl, az Auto Union-nl a motor a pilta mgtt, mg az zemanyag tartly kzttk volt, mert a Mercedes mrnkei vagy 150 lervel tbbet (kb. 400 lert) hoztak ki az autbl, mint amit az j 750-es formula kitalli valaha is kpzeltek volna.
A Mercedes innovcija pedig nem ismert hatrokat, 1937-ben a W125-s, hidraulikus lengscsillaptkkal s de Dion hts felfggesztssel tartotta stabilan magt a 200 mrfldes (320 km/h-s) vgsebessgnl is mikzben megbzhat alulkormnyzottsgot biztostott a piltk szmra, akik eltt a Mercedes erforrsa duruzsolt, amiben a mrnkk talltak vagy jabb 300 lert. s bizony a 19 kilomter hossz AVUS versenyplyn az ramvonalas karosszrit hasznl W125-s megllthatatlan volt, Hermann Lang 260 kilomteres tlagsebessgt pedig csak hrom vtized mltn tudtk csak fellmlni az Indianapolisi 500-as versenyen.
A Mercedes pedig 1954-ben a 2,5 literes soros 8 hengeres W196-ossal ismtelten megvalstotta a rgi receptet, mikzben 1954 jliusban a Francia Nagydjon a nzk szjttva figyeltk, ahogyan az innovatv Ezst Nyl kecsesen lecsszott a szlltjrmrl. Az j autnl a radiklis ismtelten tallkozott a hagyomnyossal: kzvetlen zemanyag befecskendezs, desmodromikus szelepvezrls, ramvonalas karosszria, soros nyolchengeres motor, grgs csapgyak, mindez dobfkkel, ahol a htskat bellre helyeztk, s hegesztett acl vzhtkkel. Nem szmtott, hogy trkks volt vezetni, s a praktikum miatt hamarosan a burkolat nlkli vltozat vette t a helyt, s az sem vont le semmit a W196-os rdemeibl, hogy a Vittorio Jano, vagy inkbb Jnos Viktor ltal tervezett, de sokig halogatott Lancia D50-esben egyrtelmen meg volt a teljestmny, hogy legyzze t, mert a mszaki remekm W196-os volt az igazi Mercedes versenyaut.
Reims-ben Juan Manuel Fangio s Karl Kling az idmr edzsen az els s a msodik helyet szerezte meg, majd a futamon a teljes meznyt lekrzve ketts gyzelmet arattak egymstl nhny mter tvolsgra befutva. Letaglz flny ez ugyanazon a napon (1954. jlius 4-n), amikor a gazdasgi csoda bvletben el Nmetorszg 2-0-ra gyzte le Magyarorszgot a Labdarug Vilgbajnoksg dntjben. Ktsgkvl Nmetorszg s a Mercedes uralkodott a sportban ekkor.
Kemny munka eredmnye volt ez, de a Mercedes az 1955-s Le Mans-i tragdia utn a cscson llva vratlanul kivonult a Formula-1-bl, s b hrom vtizedre gyakorlatilag minden autsport tevkenysggel felhagyott.
A Mercedes utols futama 1955 szeptemberben az Olasz Nagydj volt Monzban. A Mercedes nagyon meg akarta nyerni a futamot, gy szinte mindent felvonultatott, ramvonalas s ope-wheel karosszria, rvid s hossz kasztni, bels s kls fkes vltozat, az eredmnyhez azonban nem frhetett ktsg, egy jabb pole pozci s egy ketts gyzelem a zsenilis Juan Manule Fangio vezetsvel (a 2. helyen Piero Taruffi hozta clba a Mercedest).
Most tbb mint t vtizeddel ksbb a Mercedesnek kt v kellett ahhoz, amg a Tyrrell/BAR/Honda/Brawn GP istllbl jra gyztes csapatot faragnak. Az F1 azonban napjainkban versenykpesebb, mint valaha, amit az is bizonyt, hogy a Knai Nagydj idmr edzsnek a Q2-es szakaszban az els 10 autt alig tbb mint 2 tizedmsodpercre volt egymstl, mg a versenyen akkora harc volt a dobog 2. s 3. fokrt, mint amire pldt taln csak utoljra az 1969-es monzai futamon lthattunk. Rosberg pedig az els nmet pilta lett, aki egy nmet csapatban Formula-1-es futamot nyert, ami taln akkora lkst adhat a Mercedesnek, mint 1979-ben a Francia Nagydj (Dijonban) a Renault-nak, amikor is Jean-Pierre Jabouille megszerezte az els futamgyzelmket az F1-ben, s mint 2012-ben Rosberg 1979-ben sem sok mindent ltott Ren Arnoux s Gilles Villeneuve dobogs helyekrt foly izgalmas csatjbl. Most Knban Rosberg fl msodpercet adott a meznynek az idmrn, majd a futamon egy 20 msodperces knnyed gyzelmet aratott. Hipnotikus teljestmny. Olyan nagyon Mercedeses. Egy fhajts a mltnak, ami j alapot teremthet a jvnek.
( formula.hu )
