2012.05.03. 13:08, Margit-1225
Ht, nem sokan vannak.
A tli teszteket azzal indtotta a Sauber, hogy kzlte a mdival Jerezben, hogy megvlik technikai igazgatjtl, James Keytl, s nem sietnek megfelel embert keresni a helyre. Mivel 2011-ben a csapat ersen kezdett, majd ltvnyosan hanyatlott az idny sorn, gy gondolhatnnk, ez a bejelents mindenkppen rossz hr szmukra. Mszaki igazgat nlkl azt felttelezhetnnk, hogy vesztenek technikai fejldsk lendletbl, s azonnal elkezdenek visszacsszni.
Key tvozsa azonban – eddig gy tnik – mgsem volt negatv hatssal a csapatra, mivel a svjci grda azta is brillrozik, egyre csak fejldik, folyamatosan javul, egyes terleteken mg gyorsabban, mint a vetlytrsak.
A csapat vezrigazgatja, Monisha Kaltenborn bzik benne, hogy a technikai igazgat hinya nem zavarja meg a csapat mkdst ebben a szezonban, gy tli meg, hogy Key tvozsa nincs hatssal a fejlesztsi programjukra.
„Volt mr egy elre lefektetett fejlesztsi programunk, s nincs sok klnbsg a megvalstsban, mert az emberek, akik a vgrehajts szempontjbl fontosak, ugyanazok maradtak: meg van az aerodinamikai fejlesztsek fnke, a formatervezk vezetje, s e teljestmnyrt felels csapat feje is. A mveleti igazgatval egytt egybknt is k voltak a fszereplk. Teht a program megvalstsban, amit elre elhatroztunk, nincs klnbsg.”
A sikerekhez azonban nem elg az eddig elrt eredmny, az v sorn is tovbb kell fejldni: „A szezon elejn ltalban azt mondjuk, hogy magas clokat tznk ki, s szeretnnk tovbb javulni a bajnoksg sorn. Egy olyan csapatban mint a mink – s igaz ez a tbbi privt csapatra is – akkor tudunk tbbet tenni, ha tbb a pnz. s ez megint csak azt jelenti, hogy remlhetleg javul a teljestmny s akkor kzelebb a cl. Teht ebbl a szempontbl nem lehetnk elgedettek a kltsgvetssel, mert mindig szeretnnk fejleszteni.”
A Pirelli motorsport igazgatja, Paul Hembery is rmutatott arra, hogy a Sauber igen j helyen ll a fejlesztsi versenyben. „A fejlds teme igen magas. Teht azok a csapatok, amelyek nagyobb kltsgvetssel dolgoznak, knnyebben tvszelik ezt, s vgl elhzhatnak. de ha eltelik egy kis id, vilgoss vlik, hogy a Sauber abszolt dobogra eslyes jelen pillanatban, s ez fantasztikus eredmny, ha sszehasonltjuk a forrsaikat a nagyobb csapatokval.”
„Mindezzel egytt nem szabad elfelejteni, hogy a rs a csapatok kztt nagyon kicsi, ahogy azt Sanghajban is lthattuk” – folytatta Kaltenborn. „Nagyon vatosnak kell lenni, hogy minden rendben legyen, ami nem mindig sikerl. Ez az oka, hogy klnsen koncentrlnunk kell a fejlesztsi tervre, s biztosnak lenni benne, hogy elrjk vele a clunkat.”
Most valban minden ezredmsodperc szmt. „A Q3 s a Q2 csoportja az idmrn szinte sszemosdik, ami azt jelenti, hogy az els 16-17 aut nagyon kzel van egymshoz. Ez azt jeleni, hogy a gumiabroncs kezelse kiemelten fontoss vlik, mert minden tized szmt ezen a ponton. Azok a csapatok, amelyek jl tudjk kezelni a gumikat, nagyon kzel vannak egymshoz” – magyarzza Hembery.
Ezek szerint a Sauber versenykpes ezen a terleten? A C31 igen j alkalmazkodsa a gumikhoz, Sergio Perez ’termszetfeletti kpessgei” s a plya adottsgai is hozzsegtettk a csapatot a kivl malajziai eredmnyhez. Kaltenborn szerint a csapat titka, hogy kiegyenslyozott autjuk van, kt sikerre hes, s tehetsges versenyzjk a voln mgtt. Ennek ellenre butasg lenni lni a babrokon.
„Tavaly sok krds volt a gumik felmelegtsvel kapcsolatban, s ezrt az idei autval az egyik legfbb clunk az volt, hogy orvosoljuk ezt, s azt hiszem a csapat ezt nagyon jl megoldotta. De vigyzni kell, ezek mg mindig csak az els versenyek voltak. Azok, akiknek eddig problmjuk volt a gumikkal, most mindent megtesznek majd, hogy lekzdjk azt.”
„Azt hiszem tl korai lenne kijelenteni, hogy j autnk lesz minden versenyre, mert a tbbiek sem llnak le a fejlesztsekkel, de mi sem fogunk. Eddig azt lttuk, hogy az autnk jl teljestett a klnbz plykon, rendkvl eltr krnyezeti felttelek mellett is. Ugyanakkor tudjuk, hogy a versenytrsak felzrkznak, nagyon kzel vannak, gyhogy nem relevns az elnynk.”
Hembery gy vli, a Sauber sikeressge mr rg tlmutat a j gumifelhasznlson: „Az aut egyrtelmen jl tervezett s kiegyenslyozott, minden gumikeverken. Az elmlt vben ez lehetv tette szmukra, hogy eggyel kevesebb killst csinljanak a tbbieknl. gy tnik ebben az vben megvan mindehhez a sebessgk is. Ha kombinlni tudjk a kettt, az ers lesz. A piltk fiatalok s hesek, ha j a felszerelsk, akkor olyan ert kpeznek, amivel szmolni kell. gy gondolom a paddock nagyon izgatott emiatt.”
Szerinte az egyenslynak ksznheti a Sauber, hogy a C31 ilyen jl tud bnni a gumikkal: „A Forma-1-ben egy csom minden fgg az egyenslytl, az aerodinamika nagyon fontos. A j egyensly teszi lehetv, hogy a versenyzk maximalizljk a teljestmnyket. Nagyon nehz megtallni az egyenslyt, mert vagy az idmrre vagy a versenyre koncentrlnak, a kettre egytt nagyon nehz. A Sauber mr nagyon jl kezeli ezt. A sepangi teljestmnyk nyilvnvalan nem mzli, mert ez mr a msodik szezon, amikor ilyen eredmnyekre eslyes. Mr kitalltk, hogyan tudjk maximalizlni a Pirelli gumikat, s idn mr van nmi sebessgk is. Ezt kell hossz tvon folytatniuk.”
( formula.hu )
