|
Az idei fejlesztsi verseny - Bahreinbe vitt fejlesztsek2012.04.30. 08:50, Margit-1225
A Formula-1 2012-es szezonja mr az els ngy futamon is szmtalan izgalmat hozott, amit mi sem ersthet meg jobban, mint az a tny, hogy eddig ngy pilta, nny klnbz autval llhatott fel a dobog legmagasabb fokra. Sokan gy vlik, idn a gumik lehet a fszerep, m a gumik mind jobb megrtshez, s kezelshez a folyamatos fejlesztseken keresztl vezet az t. Az istllk naprl napra tkletestik autikat, s egy ht alatt is fontos vltozsokat kpesek vgrehajtani. A Knai Nagydj utn mindssze egy ht llt rendelkezskre a kvetkez, bahreini versenyig, m ez a rvid id is tbb alakulat autjnl hozott vltozsokat, fejlesztseket.
Lotus – kipufog
A Lotus istll egy jelentsen mdostott diffzorral rkezett Bahreinbe. Az tdolgozott alkatrsz vertiklis terellapjai kzl a kls hrom jval vesebb formt kpez, s a diffzor kls rsze fel mutat.
A mdosts ketts clt szolgl: egyrszt a diffzor hatkonysgt hivatott nvelni, msrszt a lgellenllst prblja meg reduklni. A diffzor kls csatornin kvl a fkht idomok is az aut kls rsze fel hajlanak. A kerekek mgtti rsz egy klnsen alacsony nyoms terlet, emiatt cskkenthet a lgellenlls azon a rszen, ha sikerl levegt terelni a diffzor kls rszrl. Ezzel egy idben ez a diffzor hatkonysgt is nveli a vltoztats, ugyanis a „kls veg” szekci (az aut htuljnak kikpzse) oldals rszn beraml "piszkos" levegt gy sikerl elterelni, s ezzel tisztzni a diffzor kzps paneljnak lgramlatt. A 2009-es Brawn-aut volt az els, mely ezt a geometrit alkalmazta.
Ferrari – hts szrnyacska
A Ferrari egy apr szrnyat (mely a kznyelvben a majoml szrnyacska nevet kapta) mutatott be Bahreinben, mellyel az aut htuljn lv lgramlatokat kvnjk optimalizlni.
A szrnyacskval a diffzor s a hts szrny kztti lgramlatot prbljk meg sszektni. A hts terelszrny vglapja kztt raml leveg a szrnyacska vonalait kveti, s a hts szrny flapjra irnyul. Ezzel clzottabban terelhet a leveg a hts szrny als szekcijra, gy az irnytottabb s megnvelt mennyisg lgramlat nveli a magas nyoms terlet nagysgt a szrny als rszn.
Red Bull – kipufog
A Red Bull egy tmeneti verziban mutatta be februrban a kipufog elrendezst, az j megoldson, melyet a legutols barcelonai teszten mutattak be, mr november vge ta dolgoznak. Ennek ellenre jelents instabilitsi problmkhoz vezetett, ezrt az utbbi hetekben a fejlesztsek teljes mrtkben erre koncentrldtak Adrian Newey irodja krl.
A Knai Nagydjjal ellenttben mindkt versenyz azt a megoldst hasznlta, amely mellett Mark Webber tette le a vokst az vad eltt. Ugyanakkor a kocsiszekrny „csatornzsa” jelents mdostsokon esett t.
A csapat tovbbra is a kipufog gzok aut htuljnak irnyba trtn helyes elosztsn dolgozik. Megszabadultak attl a csatorntl, amely a lgramlatot az oldaldoboz aljrl terelte a diffzor fl. A jelenlegi megolds a csatornk miatt mg nagyobb hasonlsgot mutat a Sauber-fle kialaktssal. A szerelk hossz rkon t dolgoztak a htvgn, hogy mind a kt autn kialaktsk a legjabb fejlesztseket. A piltk visszajelzsei alapjn sikerlt javtani a kocsi stabilitsn a lass kanyarokban s a fkezsek alatt, melyek a regnl vilgbajnok, Sebastain Vettel legnagyobb problmjt okoztk az els htvgken.
( formanet.blog.hu )

| |