2012.04.26. 10:57, Margit-1225
15 ve nem trtnt olyan, hogy az els ngy helyezett autt Renault motor hajtotta erforrs reptette a mezny elejre.
Utoljra 1997-ben fordult el, hogy az els ngy helyezett versenyz autjnak motorjt a francia gyrt ltal ksztett motorok hajtottk. A Luxemburgi Nagydjat Jacques Villeneuve nyerte a Williams-Renault volnja mgtt, mg csapattrsa, Heinz-Harald Frentzen a harmadik helyen vgzett, mg Jean Alesi s Gerhard Berger a msodik s negyedik pozcit szerezte meg a Benetton-Renault legnagyobb rmre.
1997-ben sikerlt mg egy Renault uralta futamot produklni, amikor szintn Villeneuve vgzett az len, mgtte pedig Jean Alesi vgzett a Benetton-Renault volnja mgtt, valamint csapattrsa, Alexander Wurz zrt a harmadik helyen, akit ksbb Frentzen vltott a grove-i egyletnl.
A 2012-es Bahreini Nagydj els ngy helyezettje szintn hlval tartozik a franciknak.
Red Bull:
Sebastien Vettel – 1. helyezs
Mark Webber - 4. helyezs
Lotus:
Kimi Raikknen – 2. helyezs
Romain Grosjean – 3. helyezs
„Fantasztikus volt a mai nap. Kivl verseny volt egy remek rajttal s Vettel dominancijval az egsz futam alatt. A Reanult szmra ez egy kiemelked eredmny, hiszen 15 vvel ezelttre kell visszatekinteni, hogy olyat lssunk mint ma, miszerint az els ngy clba rkez autt Renualt motor hajtja. Az utols ilyen eset 1997-ben fordult el, ezrt szeretnk gratullni mindenkinek Viry-ben, a Renault-nl s a Mechachrome-nl egyarnt az egszen kiemelked teljestmnyhez, kemny munkhoz s remek eredmnyhez” – fogalmazott a bahreini futam leintst kveten Cyril Dumont, a Reanult helyszni vezetje.
A kivl sakhiri eredmnyek tiszteletre az AFM is vgzett egy kis kutatst a francia gyrtval kapcsolatban, s sszehasonltotta az 1980-as vek s napjaink Reanult erforrsait.
Renault EF15 - 1984
A Red Bull Racing csapat sikertrtnetnek vannak lthatatlan hsei is, akik nem msok, mint a motorszllt Renault emberei. Nagyon hossz ideje jelen vannak a motorsport vilgban, de a dolgok megvltoztak az 1980-as vekhez kpest. Minden az apr rszletekben rejlik.
Ha visszatrnk kicsit az 1980-as vek kzepbe, a Forma-1 ’turb’ rjba, akkor r kell jnnnk, hogy az izgalmas technolgiai megoldsok nagy rszt a Renault tallta fel s fejlesztette tklyre. A 90 fokos dlsszg V6-os motorjaik elnyt hztak az rvnyben lv technikai regulcikbl, amik engedlyeztk az erforrsok 1,5 literesre nvelst. Ezeknek a motoroknak kellett versenyeznik, a nem-turb motorokkal, amik majd ktszer akkork voltak. A Renault EF15-s szinte tkletes volt: 24 szelep (melyeket ksbb lgrugkkal tovbb fejlesztettek, ezzel az lettartamot s a teljestmnyt is fokoztk) az elektromagnetikus benzin-befecskendezs, melyet a Renix fejlesztett ki. Ezek egyttesen, az idmr edzseken 1100 lert hoztak ki egy 120 kils motorbl. A versenyeken, mr egy lefojtott vltozatt hasznltk a piltk, az ’csak’ 870 lert garantlt. Mg gy is 70-80 lervel tbb, mint amire a 2,4 literes V8-as kpes. Ez a technolgiai mesterm hihetetlenl versenykpess tette a csapatokat, akik hasznltk: Lotus, Ligier s Tyrrell. Ayrton Senna volt az els, aki gyzni tudott egy Renault motorral, az 1985-s Portugl Nagydjon, Estorilban.
Renault RS-27 - Napjainkban
A 2011-es F1-es meznyben hrom csapat hasznlta a Ranault RS27-es motorokat: Red Bull, Lotus-Renault s a Team Lotus. 2012-ben a Red Bull, a Lotus F1 Team, a Williams s a Caterham istllkat tmogatjk erforrsokkal. A jelen motorgyrtinak minimlis szabadsg van biztostva, amikor fejlesztsre kerl sor. A technikai szablyozsok fl millimter pontossggal hatroznak meg mindent egy erforrs felptst illeten. 2,4 literes, 8 hengeres V motorok (90 fokos szg-bezrs), 32 szelep, mechanikus hts s szellztets hasznlata tilos, nem tartalmazhat semmilyen klnleges alkatrszt, vagy sszetevt, 18 ezres fordulatszm, s 95 kilogrammnl nem lehet nehezebb. Ez nagyjbl 720 lert eredmnyez, amihez mg hozzaddik a KERS (Kinetic Energy Recovery System) biztostotta 82 ler, amit egy krn bell 6,6 msodpercig idintervallum alatt hasznl fel egy pilta. Az erforrsok kzti klnbsg - most sokkal inkbb, mint eddig brmikor – a rszletekben rejlik. zemanyag fogyaszts, rzkenysg, tartssg, er-visszacsatols, zembe helyezs s karbantarts. Ezek a tnyezk a jelen Forma-1-ben klnsen fontos szerephez jutottak. Ezen tnyezk maximalizlsnak s piedesztlra emelsnek ksznhette a Red Bull, hogy 2010-ben s 2011-ben is begyjtttk mindkt vilgbajnoki cmet.
( formula.hu )
