|
A Red Bull trkks KERS rendszere2012.04.19. 14:05, Margit-1225
A Red Bull csapat mr a msodik ve hasznlja a Renault Sport F1 KERS rendszert, amit azonban a tavalyi vhez hasonlan az idei szezonban is jelents mrtkben mdostottak.
Az RB8-asban gy a KERS-nek nemcsak az elhelyezkedse, de mostmr a felptse is rendhagy, a Red Bull ugyanis akkumultorok helyett kondenztort hasznl.
A Red Bull az idei szezonban nemcsak a KERS rendszer elhelyezsben nyjt rendhagyt, de a szoksos ltium-ion akkumultorok helyett szuperkondenztorokat hasznl, amik alternatv energiatrol eszkzkknt az elektronika klnbz terletein is hasznlatosak.
A Red Bull kezdetben nem veszdtt a KERS-szel, 2009-ben, amikor elszr hasznlhattk azt az F1-ben, gy reztk ugyanis, hogy a sly s az elhelyezs problmi ellenslyozzk az ltala nyerhet teljestmny-elnyt. Az FIA azonban 2011-re megemelte az autk minimum slyt, a csapat pedig gy a technolgia hasznlata mellett dnttt. Adrian Newey s a csapat ftervezje, Rob Marshall azonban nem akartak kompromisszumot ktni az aerodinamika terletn, hiszen az RB6-hoz hasonlan az RB7-nek is az aerodinamika volt a f erssge, ezrt a KERS elemeit mlyre, az zemanyagtank al, valamint a sebessgvlt kt oldala mell helyeztk, mg egy kisebb egysg a sebessgvlt belsejbe kerlt. Ez azonban megbzhatsgi gondokat eredmnyezett, gy a csapat a teljes 2011-es szezont vgigszenvedte a rendszer akkumultorainak htsi s vibrcis gondjaival.
Egy v tapasztalatszerzst kveten a Red Bull a 2012-es szezonra jelentsen ttervezte a KERS rendszert, gy a korbbi sebessgvltba szerelt egysget, most a padllemezhez rgztettk. A ltium-ion akkumultorokat felvlt kondenztorokat pedig gyakorlatilag a padllemez vgn lv csnakfarok eltt lv kt sznszlas tokban helyeztk el, amiken alumnium csatlakozk vannak az elektronika s a hts szmra. A rendszer elemeinek a padllemezen, a sebessgvlt s a motor csatlakozsnak trsgben trtnt elhelyezse azt jelenti, hogy jelentsen sikerlt az aut slypontjt cskkenteni. Radsul, mivel a KERS meglehetsen nehz alkatrszei kzel esnek a hts tengelyhez, az jobban is illik a ktelez slyelosztshoz. A rendszer elemei egy htkrn vannak, valamint a gyorsan eltvolthat csatlakozk rvn a KERS elektronikus ellenrzse s a padllemez gyors eltvoltsa is egyszerbb vlt.
A Red Bull j kondenztoros megoldsa egy msik problmra is orvossgot jelent. Az egyik problma az, hogy a KERS a fkezsek alatt termeli meg az elraktrozand energit, ez pedig elg drasztikusan bele tud szlni a hajtsba, a kondenztoros megoldssal azonban az egsz folyamat simbb. A msik gond pedig az, hogy a jelenlegi technolgia segtsgvel is tbb energit lehetne a KERS-szel visszanyerni, raktrozni s jra felszabadtani, mint amennyit a jelenlegi szablyozs lehetv tesz. Ez azt jelenti, hogy a fkezsek alatt tbb energia termeldik, mint amennyit rdemes lenne elraktrozni, a csapatok ezrt szablyozzk ezt a folyamatot, az energiatermelds azonban fgg a pilta vezetsi stlustl s a plytl. Radsul ez nagyon nehezen megjsolhat, mivel a fkezs kzbeni energiatermels lelltsa tlsgosan beleszlna a hajtsba ezrt a csapatok lland visszanyersi rtt alkalmaznak. Ez azonban jelents elektromos ellenllst s ht jelent. A kondenztor tovbbi elnye, hogy hatkonyabb troleszkz, mint a ltium-ion akkumultor s gyorsabban kisebb vesztessggel kpes az energit visszaszolgltatni s nem is tnik el belle az energia olyan gyorsan. A kondenztornak azonban htrnya is van a ltium-ion akkumultorral szemben, gy hosszabb ideig nem kpes nagy mennyisg energit trolni. Ezrt elkpzelhet az is, hogy a Red Bull egy hibridrendszert hasznl, amelyben a kondenztorok csak a rvidtv trolst s az energia gyors visszaadst szolgljk, mg a hosszabb tv trolst tovbbra is akkumultorokkal oldja meg a csapat. A kondenztor rvn teht nem csak a KERS rendszer mrete cskkenthet, de gyorsabb energiatrolst s felszabadtst is jelent.
( formula.hu )

| |