2012.04.13. 18:08, Margit-1225
Posts, sznsz, alkoholista, szakrt, kommenttor, feltall, punkzensz s szexipari munks: bizony, vltozatos svnyeken vonulnak az rk sportplyk fel az egykori kznsgkedvencek.
A Ferrari szurkoli az j Gilles Villeneuve-t lttk benne, s imdtk, a – nem csak – tinilnyok a kk szemeitl olvadtak el: Jean Alesi a Formula–1 egyik legnpszerbb alakja volt a kilencvenes vekben. A Tyrrellben mutatkozott be, korai remnykelt teljestmnye utn a Ferrarihoz kerlt, amelynek egyik legsikertelenebb korszakt tvszelve tbb futamon is kzel kerlt a gyzelemhez, hogy aztn nagy balszerencsvel elbukjon.
Az 1995-s Kanadai Nagydjon aztn sszejtt a vrva vrt gyzelem, radsul a Villeneuve-rl elnevezett plyn, a 27-es rajtszm Ferrarival rte el karrierje legnagyobb sikert. Tvozst csak Michael Schumacher rkezsvel magyarzhatta meg a Ferrari vezrkara, Alesi F1-es plyafutsa msodik felben pedig leszll gba kerlt, a Benettonnl s a Saubernl mg bele-belekstolt a sikerbe, de a Prost s a Jordan mr valban a vget jelentette.
A francia szupertehetsg a Tyrrell-lel csodkat tudott mvelni, az 1990-es Amerikai Nagydjon risi csatban kapott ki Ayrton Senntl Phoenixben. A Ferrari maghoz csbtotta, s br szicliai szrmazst kvlrl sokan elnynek tartottk, Alesi mindig gy rezte, ez Olaszorszg kzps s szaki rszn egyltaln nem hasznlt neki.
Sokat mond rla, hogy is imdtk a Scuderia hvei, akik szenvedlyes hozzllsa s virtuz stlusa miatt egyarnt tiszteltk. Mindez Gilles Villeneuve-re emlkeztette ket, mint ahogy az is, hogy Alesi ugyangy tvol tartotta magt a csapaton belli politiktl, mint a legends kanadai.
Rengeteg kesersg rte Monzban Alesit, mgis imdta, mert a Ferrari hazai plyjn az atmoszfra mindenrt krptolta. 201 F1-es rajtjn egyetlen gyzelmet aratott, de sokkal tbbig is eljuthatott volna, amivel tisztban is van.
„Tizenhatszor voltam msodik az F1-ben, nyolcszor estem ki az els helyrl. Hihetetlen, hogy mostansg mennyire megbzhatak az autk, minden tiszteletem a szakemberek, irigylem is kicsit a mostansg versenyzket” – mondta Alesi, aki 2001-es visszavonulsa ta is aktvan versenyez.
A nmet traaut-bajnoksgban 2002 s 2006 kztt t idnyen keresztl indult, s br ngy versenyt megnyert, az sszetettben az 5. helynl tbbre nem vitte. 2008-ban az zsiai F1-es futamok bettprogramjban szerepl Speedcar-sorozatban indult, majd 2010-ben a Sportautzsban is kiprblta magt.
Tavalyeltt a Lotus nagykvete lett, bemutatkon szerepel, s az IndyCar-sorozatba motorszlltknt az idn beszll vllalatnak ksznheten lehetsget kap az Indy 500-on is. A Newman/Haas-istll biztost autt neki, amely az idn nem szerepel a teljes idnyben, Alesihez hasonlan csak Indianapolisban ll rajthoz.
„Ez a legrdekesebb feladatom azta, hogy visszavonultam az F1-tl. Nem aggdom az ovlplya miatt, de komolyan veszem a feladatot, nagy nyomst helyeztem magamra. Kemnyen edzem, hogy az els pillanattl kezdve cscssebessggel szguldhassak. Nem tztem ki konkrt clt magam el, majd megltjuk, mire jutok” – mondta az Indy 500-as programrl a 47 ves Alesi, akinek Avignonban, szli hzhoz kzel van egy 17. szzadi hza egy hatalmas birtokkal, amelyen fleg szltermels s borkszts folyik. Otthonban egyetlen trfet riz (rtelemszeren az egyetlen F1-es gyzelmrt kapott djat), a tbbit desanyjra bzta, gyjti.
Ezen kvl az olasz televzi szakrtjeknt meg szokott jelenni F1-es futamokon is, mert fontosnak tartja, hogy kzel maradjon a tzhz, esze gban sincs elszakadni a sportgtl. Mg a Lotus csoport kivonulsa utn sem, a szve ugyanis mg mindig a Ferrarirt dobog.
( nemzetisport.hu )
