|
Megvan a megolds – 2016-tl vgre javulhatnak a motorhangok?2015.05.27. 11:34, Margit-1225
A Forma–1-es csapatok mr dolgoznak azon, hogy 2016-tl hangosabb tegyk a jelenlegi sokat brlt erforrsaikat. A megolds mr megvan, csak a hatsa krdses – s mg el is kell fogadni a javaslatot.
Rgta folyik a vita arrl, miknt kellene megjulnia a Forma–1-nek ahhoz, hogy ismt vonzbb vljon a szurkolk szmra. A csapatok kt hete a Stratgiai Csoporton lsn tbb, a jvre irnyul tervrl is megllapodtak, s amellett, hogy eldntttk, 2017-tl gyorsabb kvnjk tenni az autkat, megllaptottk, hogy az erforrsokat is hangosabb kell tennik.
A Motorsport.com informcii szerint ezen krdsekrl a rsztvevk a monaci htvge folyamn is tbb zben egyeztettek. Mikzben az olyan tmkrl, mint a tankols jbli engedlyezse, ersen megoszlanak a vlemnyek, a motorhang javtst mindenki fontos feladatnak tekintette. Olyannyira, hogy az emltett portl szerint mr mind a ngy motorgyrt elkezdte kutatni a megvalsts lehetsgeit is.
Jelenleg egy olyan szablyozson dolgoznak, mely egy akusztikai szempontbl elnysebb kipufog-kialaktst knyszertene r valamennyi rsztvevre. A terv az, hogy a jelenlegi egy helyett jra kt kipufog-nylst helyezzenek el az autkon. Ezzel mris jelents hangjavulst rnnek el, mivel oly mdon cskkentenk a turb hangtompt hatst, hogy az egyik kipufogcs kzvetlenl a motorbl vezetne ki, s csak a msikra csatlakozna r a turbfeltlt.
Az ezen megoldsrl szl tervezetet hamarosan a Stratgiai Csoport el trjk, s amennyiben k is ldsukat adjk r, elbb az F1 Bizottsg, majd az FIA Motorsport Vilgtancsa el kerlhet, mely jliusi lsn szablyba is iktathatja azt. Noha az aktulis erforrsok ezen vltoztatssal is mskppen fognak majd szlni, mint a korbbi V8-as motorok, a Renault sportigazgatja, Cyril Abiteboul remli, taln ez is elg lesz a helyzet jelents mrtk javtshoz. „Brmi, ami javthat a hangzson, dvzlend megoldst, n csak rlni tudok neki. Nem akarok negatv lenni. Egyszeren csak remlem, hogy ez elegend lesz” – mondta kiss bizonytalanul a francia szakember.
Mitl lettek halkabbak a V6-os turbmotorok?
Rmi Taffin, a Renault mrnke szerint a 2014-es motorformulban alapveten kt tnyez hatott krtkonyan a motorhangokra. „Az egyik a fordulatszm. Korbban mg 18 ezres fordulatszmmal versenyeztnk, most nagyjbl 12 ezernl jrunk. Az FIA 15 ezernl hzta meg a hatrt, a benzintfolys mrtke viszont azt eredmnyezi, hogy vgl maximlisan 12 ezerig juthatunk az egyenesek vgn. Teht az is lehet, hogy csak tzezerig, tizenegyezerig – fggetlenl attl, hogy egy Ferrari-, Mercedes- vagy Renault-motorrl van sz. Ez hatalmas klnbsget jelent” – magyarzta.
Majd hozztette, a hanghatst a fordulatszm nvelse mellett a turbfeltlt is jelentsen rontja. „Ezzel tjt llod a kiraml gzoknak, ami olyan, mintha prnt nyomnl valaki arcba. Ez egyfajta hangtomptknt mkdik. Ha ezt a kt tnyezt kombinljuk egymssal, akkor kapjuk meg a mostani eredmnyt.”
A francia mr egy ve is arra figyelmeztetett, jelents szablyvltoztats nlkl nincs megolds a mostani helyzetre. „Ha a fogyasztst nzzk, nincs okunk nagyobb fordulatszmra vltani, mivel ehhez az tfolysi sebessget is nvelni kellene. Ezzel viszont cskkenne a hatkonysg. A kipufog kialaktsnak mdostsa sem jrna sikerrel, mivel azok vgs soron csak azt kveten vezetik ki a gzokat, hogy azok mr eltte thaladtak a turbn.”
Szavaibl kiderl, mirt nem hozott sikert a Mercedes ltal tavaly tesztelt – sokak szemben nevetsg trgyv vl – „trombitakipufog”.
( motorsportal.hu )
| |