2015.05.07. 19:42, Margit-1225
Furcsa balesetet láthattunk három hete a Bahreini Nagydíj második szabadedzésének végén. A hosszú etapjait kerékcserével megszakító Sebastian Vettel éppen a boxutcából jött ki, amikor is az első kanyar féktávján képtelen volt kellő mértékben lassítani, s beleszaladt az éppen egyik riválisát előző Sergio Pérezbe. A német első szárnyát törte, míg mexikói riválisának a gumija sérült meg.
Az FIA kétszer is kivizsgálta az esetet: elsőre megállapította, hogy egyik versenyző sem felelős a történtekért, másodszor pedig azért vizsgálta újra a történteket, mert az ellenfeleknél fölmerült a gyanú, a Ferrari rosszul rögzítette Vettel jobb első kerekét, azaz nem fékhiba, hanem a szerelők hibája vezetett az ütközéshez. Noha az úgynevezett „veszélyes kiengedéseket” szigorúan bünteti a szövetség, a bírák végül úgy ítélték meg, hogy a Ferrari hibája most senkit sem veszélyeztetett, így nem szabott ki büntetést az olaszokra.
Ezen eljárásmód azonban csöppet sem nyerte el a riválisok tetszését, s ennek egyesek hangot is adtak Barcelonában a versenyigazgató Charlie Whitinggal való egyeztetésük során. A Force India csapatmenedzsere, Amdy Stevenson például fölvetette: „Hogy jelentheti ki a versenybíróság, hogy Vettel Ferrarija biztonságos volt? Igen, befejezte a körét anélkül, hogy leesett volna a kereke. De éppen emiatt nem tudott megfelelően fékezni, és ment bele Pérez autójába!”
Noha a Scuderia ügyét már a bahreini szombaton lezárta az FIA, az esetnek úgy tűnik, mégis lesznek következményei: a csapatmenedzserek az Auto Motor und Sport tudomása szerint arról állapodtak meg Whitinggal, hogy bevezetnek egy új szabályt a hasonló hibák esetére. Ennek eredményeképpen a jövőben a versenybíróság különbséget tesz majd az edzéseken és a versenyeken történt veszélyes kiengedések között. Ha az edzésen történik ilyesmi, és a versenyző azonnal félreáll, a bírákon múlik majd, büntetnek-e. Amennyiben viszont az érintett – Vettelhez hasonlóan – befejezi körét, mindenképp hátrasorolásos büntetést kap, függetlenül attól, leesett-e a kereke vagy sem.
A versenyen lelazult kerekekért ennél még súlyosabb büntetés jár majd. Ha a versenyző a hiba észlelése után folytatja a körözést, automatikusan tíz másodperces „stop and go” büntetésre számíthat (adott esetben a következő futamra is kaphat egy büntetést), ha pedig a kereke is lerepül, legalább tíz rajthelyes büntetéssel sújtják a következő hétvégére (emellé nem egyszer pénzbüntetést is kiosztottak már).
A jövőben tehát a Vetteléhez hasonló esetekben csakis egyetlen módon járhat el helyesen egy versenyző: ha ugyanúgy félrekormányozza autóját, ahogyan azt Kimi Räikkönen az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon tette elhibázott kiállása után.
( motorsportal.hu )