2015.05.05. 16:56, Margit-1225
Évek óta vitáznak már a Forma–1 csapatai a költségcsökkentés fontosságáról, ám a kicsik és nagyok közötti érdekkülönbségeknek köszönhetően mindenki számára kielégítő megoldást (ha ugyan létezik ilyen…) még nem találtak. A közelmúltban a Red Bull előállt egy sokak számára abszurdnak tűnő javaslattal: be kellene tiltani a szélcsatornák használatát. Az osztrákok egy részletesebb tanulmányt is készítettek ennek kapcsán, s megállapították, hogy ezen módszerrel nagyjából 20 millió eurót takaríthatnának meg az egyes alakulatok.
Miközben a Ferrari nemes egyszerűséggel butaságnak nevezte ezen valóban túl radikálisnak tűnő felvetést, a Mercedes más szempontból igyekezett közelíteni a költségproblémák felé: a motorok árának csökkentésével könnyítenék meg partnercsapataik helyzetét. Toto Wolff, az istálló sportigazgatója szerint megfelelő szabályozás mellett nem reménytelen vállalkozás, hogy 10 millió eurósra csökkentsék V6-os turbóik árát.
A német Auto Motor und Sport szerint nem véletlen, hogy a kiadások megfékezésének gondolatától korábban szinte irtózó élcsapatok egyre komolyabban veszik ezen problémákat. A Red Bull sorozatban második évében gyengélkedik, s most szembesült azzal, hogy hiába az elköltött vaskos pénzkötegek, ez önmagában nem garancia a sikerre. A Mercedes mindeközben partnercsapatai küszködésén látja, milyen nehéz az élet a középmezőnyben.
Bajba jutott csapatoknak eddig négyen számítottak: a csődtől az utolsó utáni pillanatban megmenekült Manor mellett a Lotus, a Force India és a Sauber hármasáról már tavaly is tudható volt, mennyire meg kellett húzniuk a nadrágszíjukat. Az enstone-iak az elmúlt szezonokban egyre duzzadó adósságukra reagálva komolyabb leépítésekbe kezdtek; Vijay Mallya társaságának helyzetéről mindent elmond, hogy új autójuk csak az utolsó téli teszten debütált, s hónapokkal el vannak maradva eredeti ütemtervüktől a fejlesztések terén; míg a svájci kiscsapat részben azért is kezdte pereskedéssel idényét (Giedo van der Garde ügye Melbourne-ben), mert életben maradásáért kényszer-megállapodásokat kellett kötnie.
Hogy segítsen rajtuk, Bernie Ecclestone már a szezonkezdés előtt három héttel kifizette az említett triónak a tavalyi év után járó pénzeik első részletét, hogy egyáltalán el tudjanak utazni az első futamokra; miközben a közelmúltban azért vetette fel a kétszintes bajnokság ötletét is (olcsóbb V8-as erőforrások a bajba jutottaknak), hogy javítson a helyzetükön. Csakhogy mindez többek szerint csak tüneti kezelés a valós gyógyítás helyett.
Amiért Williams, sőt a McLaren sem lehet nyugodt
Az Auto Motor und Sport szerint ezt az is jelzi, hogy az említett csapatokon kívül további két istálló helyzete fordulhat bármikor súlyossá. A Williams például a közelmúltban jelentette be, hogy 2014-es gazdasági évét 48,5 millió eurós veszteséggel zárta. Bár a csapat szerint helyzetük 2015-ben a körülményeknek köszönhetően (3. hely a konstruktőri bajnokságban, új szponzorok érkezése) sokat javul majd, arról már nem beszéltek, mi lesz akkor, ha a pályán az elkövetkező években nem nyújtanak olyan jó teljesítményt, mint tavaly és az idei év első részében. A Ferrari idei föltámadása és előzése azt bizonyítja, hogy a tehetősebb alakulatokkal még most is nehezen tudják tartani a lépést a fejlesztések terén – ilyenből márpedig van még pár a rajtrácson, például az idényt igencsak gyengén kezdő, 2014-ben még előttük második Red Bull.
Vagy például a McLaren, amely csapat viszont csak a Honda támogatásának köszönheti jelenleg nyugodt helyzetét. A patinás csapat immáron másfél éve (!) versenyez főtámogató nélkül, és bár ez idő alatt számos világcéget hírbe hoztak velük, megállapodásnak semmi jele. Ráadásul az istálló tulajdonosai közül a bahreini Mumtalakatról már hónapok óta köztudott, szívesen túladna részesedésén – ha Ron Dennis találna egy olyan befektetőt, amely hajlandó lenne átvenni részvényeit. Csakhogy ezen támogatókról sem hallani semmit.
A Lotus többségi tulajdonosa, Gerard Lopez már csak emiatt sem érti, miért csinál úgy a Williams és a McLaren, mintha minden tökéletesen rendben lenne. Szerinte ha nem elég óvatosak, könnyen odáig fajulhat a helyzet, hogy a mezőny 60%-a, azaz a csapatok többsége anyagi problémákkal fog küzdeni. „Mindannyiunknak össze kellene tartanunk, hogy kidolgozzunk egy koncepciót a jövőre nézve, amely fenntartható. Minél többen állnak e tervek mögé, annál hamarabb megvalósíthatjuk azt” – fogalmazott a luxemburgi üzletember.
Lopez most éppen ezért bízik abban, hogy a Mercedes és a Red Bull javaslattétele nem puszta mellébeszélés, a két nagycsapat valóban kezd ráeszmélni a helyzet komolyságára. „A Stratégiai Csoport május 14-ei ülésének eredményt kell hoznia. Ha tovább halogatjuk ezt, az maga lenne a halálos ítélet” – fogalmazott Lopez, utalva a csapatok és sportvezetők jövő héten esedékes újabb ülésére.
Persze a sportág jövőjét döntően meghatározó üléseket már sokat láthattunk a közelmúltban – ezeken pedig kis túlzással rendre csak egyetlen dologban tudtak határozni a résztvevők: hogy minden kérdésben későbbi üléseikre halasztják a döntést…
( motorsportal.hu )