2015.04.29. 08:17, Margit-1225
Vlsgban van a Forma–1 – hallhatjuk sokszor. Mikzben a sportg irnyti ltalban e problma kapcsn a szablyvltozsokrl, a motorformulkrl, a kltsgekrl s – ritkbb esetben – a kommunikcirl vitznak, meglehetsen kevs sz esik arrl, mit gondolnak maguk a fszereplk, azaz a szurkolkat leginkbb rdekl versenyzk. A F1i.com a bahreini htvge idejn a ma mr a Hossztv Vilgbajnoksgban (WEC) versenyz Mark Webberrel beszlgetett errl a tmrl. Az F1-ben 9 futamot s hrom bajnoki bronzrmet nyer ausztrl pedig nem flt veszlyes vizekre evezni!
„Taln Montoya hrom s flszer lekrzte volna Sebet Malajziban!”
Webber Bahreinben prtfogoltjt, a GP2-ben versenyz Mitch Evenst figyelte. A sorozatban idn a Forma–1 mintjra bevezettk a DRS hasznlatt, gy az ausztrl elsknt e sokak ltal mg ma is brlt eszkzrl fejtette ki a vlemnyt, mely szerinte remek szimbluma a mai F1 tbbi problmjnak is. „Ha megnznk ms sportgakat, a focit vagy pldul a teniszt, a legmagasabb szinten nem voltak olyan nagy vltozsok. Ha megnvelnnk a kapuk mrett, attl vajon Messi boldogabb lenne? Taln nem, mert elg tehetsges. Sajnos az emberek azt vrjk el, hogy futamonknt hsz elzst lssanak – ma ez a mrce. De szerintem kevesebb elzssel is lehet jobb minsget elrni. Ez nem a versenyzk problmja, nekik ezzel csak boldogulniuk kell” – fogalmazott Webber.
S ezzel mris egy msik fontos problmt rintett. Fernando Alonso nemrgiben gy nyilatkozott, hasonl krdsekben manapsg nemigen szmt a versenyzk vlemnye, mivel a sportg szablyaival kapcsolatos dntsek rendszerint az zleti rdekek mentn szletnek meg. Webber szintn gy vli, hogy a mezny tagjainak nincs elg beleszlsuk a fontosabb krdsekbe. „A rajtrcs elejn ll versenyzk nevben is beszlek, mivel k nem mondhatjk el, mit gondolnak valjban. n most viszont elmondhatom. Szeretnm ltni, hogy egy 2015-s versenyen elinduljon valaki a 2000-es vek kzeprl. Taln Montoya hrom s flszer lekrzte volna Sebet Malajziban! De az emberek ezt nem nzik. A mltban a malj plya utols szakaszban elg tksnek kellett lenned, s szmtott, mennyire vagy fitt. Most meg csak vjk a gumikat” – kritizlta az ausztrl a mai versenygpek tempjt.
Amiben Schumacher is csaldott visszatrse utn
Webber gy vli, jelenleg nincs meg az idelis egyensly a Forma–1 show-jellege s sportjellege kztt – s ez a versenyzknek sem tetszik. Az ausztrl a 2006-os els visszavonulsa utn 2010-ben visszatr Michael Schumacher pldjt hozta fel, aki szerinte az utols hrom vben mr nem lvezte annyira az F1-et, mint korbban. „Kr, hogy nem kpesek megtallni a megfelel egyenslyt. Az elmlt t vbl a legjobb dolog, amit tettek, taln a szikrzs volt. A mai versenyzk jval felkszltebbek, jobb visszajelzseket kellene kapniuk, nagyobb erprbval kellene szembelltani ket. Nem gondolnm, hogy a teniszben Roger Federer szeretn, hogy lejjebb engedjk a hlt. A versenyzknek ingerekre van szksgk. n nem gondolom, hogy voltam olyan tehetsges, mint sokan, akik ellen versenyeztem, s ez az oka annak, hogy olyan eredmnyeket rtem csak el, amilyeneket. De a tehetsgesebb fickk sem voltak elgedettek. Michael (Schumacher) nagyot csaldott, amikor visszatrt. Igen, mr nem volt a cscson, de egyrtelm volt, hogy csaldott, mert a versenyzs mr nem volt olyan, mint korbban” – vlekedett Webber.
A Red Bull korbbi versenyzje a sportg brlatval azonban nem az j technolgit kritizlja. Webber hangslyozta, ezen a tren taln ppen az okozza a legnagyobb problmt, hogy az F1 dntshozi mindent a nyilvnossg eltt intznek, s a szurkolk „szeme lttra” folytatjk le vitikat is. „gy tnik, mindenkinek tudnia kell arrl, mit csinlunk a technikai s sportszablyzattal. Mirt nem mennek csak gy maguktl a dolgok? Semmi szksg arra, hogy kiteregessk a szennyest mindenki eltt. Sok ember, akivel beszlek, nem rti, mi a DRS, mi az a lgy s szuperlgy, gy rzik, nem elg annyi, hogy bekapcsoljk tvt s mris rtik, mi trtnik ott.”
„Kit rdekel ez a sok tlthatatlan vltozs, akr a szablyokrl, akr a bntetsekrl vagy a mdost pontokrl van sz? Amikor rsze vagy a sportgnak, azt gondolod rluk, hogy fontosak. De amikor mr kvlrl szemlled, kellemetlenl rzed magad, mert az emberek csak j autversenyre vgynak, melyben a legjobb versenyzk harcolnak egymssal.”
A semmihez sem foghat lmny hinya
Webber azonban nem csak kritizl, elkpzelse is van arrl, milyennek kellene lennie a kirlykategrinak. „A Forma–1-nek tizent msodperccel gyorsabbnak kne lennie krnknt minden ms kategrinl, a versenyzknek s a nzknek pedig olyan rzst kell nyjtania, amihez foghatt sehol nem kapnak. Magval kell ragadjon. De jelenleg legalbb kt olyan kategrit tudok, amely kt msodpercen bell van az F1-hez kpest a versenyen. Ha rendeznnk egy versenyt az F1-es s a WEC-autk kztt, szerintem pontot tudnnk szerezni – gy is, hogy 250 kilogrammal nehezebbek vagyunk! Az F1-nek az autsport cscsnak kell lennie. Mrnki s technikai oldalon az is. De ami azt illeti, a versenyzknek mennyire kell feszegetnik a hatrt a verseny kt rja alatt, mindez mr megkrdjelezhet.”
„A jelenlegi versenyzk frusztrltak, tbbre vgynak ennl. Tudom, hogy gy van. Nem mondom azt, hogy mindent vissza kne csinlni, mert a ktezres vek kzepn is voltak unalmas futamok. De adott a krds: mirt is resek a leltk s mirt voltak tele akkoriban? Mert a szurkolk olyasvalamit lttak, amit soha eltte. n szeretnm, ha ez a sportg jra rendkvli lenne.”
„Nem kampnyolok a WEC mellett vagy ellen, igyekszem relis vlemnyt alkotni. De ha megnzzk a silverstone-i versenyt (a WEC els futama), remek futam volt. Viszont az emberek nem fognak lelni s hat rn t nzni ezt, vagy legalbbis kvetni a nagy rszt – ez a sport mr csak ilyen. Sokan viszont megnztk (Andy) Murray s (Novak) Djokovics ngyrs meccst az Australian Openen, mert akkor ennek slya volt, s tudtk, hogy mindketten a hatrokat feszegetik. Ilyennek kellene lennie a Forma–1-nek is: a hatrokat feszeget emberekrl kell szlnia. Vissza kell dugni a fldugkat is! Szksg van erre, mr a plytl t kilomterre is hallanod kell, ha rkezik egy aut!”
Vadszpiltk az utasszlltn…
Webber vgl ismt kiemelte, tlsgosan knny ma az F1-ben versenyezni, amit szerinte legjobban a 17 esztends Max Verstappen remek debtlsa igazol. „Nem is krds, hogy Verstappen tehetsges. De hogy mr pr verseny utn elrt az aut teljestkpessgnek hatrig… Az F1-nek nem ilyennek kellene lennie. Az F1-es autknak nagyobb tiszteletet kell parancsolniuk. Amikor visszavonultam az F1-bl, azt mondtam valakinek a mostani kocsikrl: »Lnyegben olyan, mintha F18-asok vezetsre kpeztek volna ki minket, de csak utasszlltkkal replhetnk.« Ha brkit megkrdeznk azok kzl, akik az n idmben kezdtk, mindannyian gy reztk az els F1-es tesztnkn, hogy nem biztos, hogy kpesek vagyunk erre. Ilyennek kell lennie, s ez mozgatja meg a szurkolkat. De persze mindenre n sem tudom a vlaszt” – zrta gondolatt Webber.
( motorsportal.hu )