2015.04.26. 17:54, Margit-1225
J pr ltvnyos csatt lthattunk a mlt htvgi Bahreini Nagydjon, s ezen sszecsapsokat mg ltvnyosabb tettk az autk all flcsap szikrk. Az idei vben mr a tesztek alatt is megfigyelhet volt, hogy – az 1990-es vek elejt idz mdon – az autk aszfalthoz verdsk sorn ltvnyos „tzijtkot” produklnak, az v els jszakai versenyn pedig minden eddiginl ltvnyosabbnak bizonyult a jelensg. De minek ksznhet ez az j ltvnyelem, mirt nem minden helysznen ennyire erteljes a jelensg, s mit szlnak mindehhez a versenyzk? Vlaszokat kerestnk.
Az ok
A 2015-s esztendtl a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) szablyba foglalta, hogy az autk csszlemezre (ms nven koplemez, mely a padllemez legalacsonyabbra nyl rsze) titniumbl kszlt lapokat kell elhelyezni, s ez a rendkvli kemnysg fm az aszfalthoz verdve idzi el a szikrkat. A megoldst tavaly mr tbb helysznen (pldul Ausztriban) is teszteltk, m akkoriban az ideihez hasonl szikrzst mg nemigen lthattunk ltaluk.
Az FIA a hivatalos indokls szerint a biztonsgot kvnta nvelni e lapokkal. „Korbban kt defektet is lthattunk Spban, mivel fmdarabok maradtak a rzkveken, melyek srlst okoztak a gumikon. A legrosszabb esetben pedig le is replhetnnek darabok, s eltallhatnnak valakit” – magyarzta a Sky Sportsnak Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatja, utalva arra, hogy a mlt vi Belga Nagydjon a padllemezrl lepattan darabok defekteket okoztak. Miutn a titnium rendkvl kemny, ltala cskkent a veszlye a hasonl esetek megismtldsnek.
A szvetsg emellett igyekezett arra knyszerteni a csapatokat, hogy ezen lemezek miatt ne alkalmazzanak olyan extrm hasmagassgokat, mint az elmlt vekben. Egyes vlekeds szerint az istllk egy rsze nem vletlenl tmogatta a mdostst: miutn a Red Bull esetben flmerlt a gyan, hogy hajlkony padllemezt hasznl, a rivlisok a titniumlap segtsgvel meggtolhattk ezen technolgia tovbbi alkalmazst. (Errl rszletesebben tavalyi cikknkben)
Msok vlekedse szerint viszont az FIA technikai indoklsa nem tbb puszta lcnl: a titniumlapok bevezetsnek elsdleges clja szerintk a ltvny fokozsa volt.
Mitl fgg, hogy mikor mennyi?
Ami a szikrzs mrtkt illeti, Bahrein eddig minden idei versenyt fellmlta. Ennek oka elssorban az, hogy a futamot jszaka rendeztk, gy eleve ltvnyosabb volt az autk all flcsap tzpttyk halmaza. De a szikrzs mrtkt termszetesen tbb tnyez is befolysolja. A versenyek elejn tbb szikrt lthatunk, mivel az autk ilyenkor a tbb benzin miatt mg nehezebbek, jobban lelnek az tra. Emellett plynknt is vltozik a szikrk mennyisge, amit egyfell az t felleti egyenetlensgei, msfell az autk mindenkori hasmagassga s futm-belltsai hatrozzk meg.
Mit szlnak a versenyzk?
„A kp, amikor Lewis Hamilton jtt ki a boxbl, mikzben Nico Rosberg egy jabb kemny elzst mutatott be Sebastian Vettel ellen, mikzben bsges szikrkat hzott maga utn, valsznleg mg j ideig megmarad az emlkezetemben” – rta a Sky Sports szakkommenttoraknt tevkenyked exversenyz, Martin Brundle. Hasonlan j vlemnnyel volt a BBC kt szakrtje, David Coulthard s Allan McNish is az j ltvnyelemrl. m mindez csupn a kls szemllk vlemnye, a helyzet az autban lve teljesen mskpp fest.
Jl mutatja mindezt, hogy az aktulis versenyzk kzl nem mindenki rajong a szikrkrt. A futamot a tvn keresztl nz Jenson Button ugyan Bahreinben azt rta, „imdom ezeket a szikrkat”, egy httel korbban Knban a Williamsnek ppen a titniumlap miatt kellett emelnie a hasmagassgn, mivel Felipe Massnl a fldet srol lemez fstt bocstott ki, mely a piltaflkben gylemlett fel.
1992 vilgbajnoka, Nigel Mansell elrulta, korbban a mgtte halad ellenfl megzavarsra is hasznlta a szikrkat. Bruno Senna – aki a bahreini htvgn a Sky Sports szakkommenttora volt – pedig arrl beszlt, hogy nagybtyja, Ayrton Senna arcn volt is egy kisebb gsi srls, melyet egy rivlis autjrl felcsapd szikra okozott, mely egy apr rsen a sisakrostlya mg kerlt. Az jonc Carlos Sainz Bahreinben kiemelte, korntsem kellemes, amikor nagy tempnl sisakon tallja ket egy-egy tzptty. „A tvn keresztl taln jl mutat, de szmunkra, versenyzk szmra elg kellemetlen lehet, mivel elvakt, amikor egy szikra tkzik neki a sisakrostlynak” – mondta a spanyol.
Ettl s a Massa esetben emltett fsttl eltekintve azonban a titnium lap az FIA llspontja szerint hasznosnak s biztonsgosnak szmt.
( motorsportal.hu )