2015.04.26. 10:12, Margit-1225
Miutn a felek hosszas trgyalsok utn sem tudtak kzs nevezre jutni a 2017-ben bevezetni kvnt j motorszablyokkal kapcsolatban, Ecclestone egy teljesen j elkpzelssel llt el. Javaslata szerint a csaptok klnbz motorokkal versenyezhetnnek, azaz a gyrtk tovbbra is hasznlhatnk V6-os turbfellts erforrsaikat s hibrid-rendszereiket (melyekhez annyira ragaszkodnak), a kisebb alakulatok pedig vlaszthatnk az egysges KERS-sel felszerelt V8-as szvmotorokat, avagy a szintn KERS-sel elltott V6-os ikerturbkat is; ezek rtelemszeren olcsbbak lennnek a gyri motoroknl.
Bob Fernley, a Force India helyettes csapatvezetje szinte azonnal jelezte, hogy tmogatja ezt az elkpzelst. „Az alapelv, mely szerint meg kell tartanunk a V6-os hibrideket teljesen korrekt s helytll” – mondta a brit szakember a motorsport.com munkatrsnak. „A gyrtk szemszgbl nzve ez a formula rendkvl hasznos, legyen sz a technolgirl, avagy a marketing-szempontokrl. Nem ktelkedem abban, hogy ennek a technolginak szp jvje van a sportban. Bernie azt javasolta, hogy a fggetlen csapatok hasznljanak egy kzs erforrst, vlheten egy V8-ast KERS-sel. Ennek az ra nagyjbl a fele lenne annak, amit most fizetnk a motorokrt!”
„Neknk termszetesen vonz az a lehetsg, hogy a felre cskkentsk az erforrssal kapcsolatos kiadsainkat, mikzben a teljestmny nagyjbl megegyez lenne a V6-osokval; ezzel nem kerlnnk htrnyba s a show sem lenne rosszabb. Ha pldul azt mondjk, hogy a Cosworth kszt egy V8-ast KERS-rendszerrel, akkor ez egy nagyon-nagyon j hajtegysg lenne. Tovbbi elny lenne az is, hogy egy fggetlen gyrt kszten ezeket az erforrsokat, gy maga a Forma-1 sem srlne. Azt hiszem a Cosworth s a Renault kpes lehet az emltett hajtegysgek ellltsra” – folytatja.
A legfontosabb krds ezzel a javaslattal kapcsolatban az, hogy a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) hogyan tudn megoldani azt, hogy a V6-ossal s a V8-assal versenyz csapatok teljestmnye nagyjbl azonos legyen, igaz Fernley szerint ez nem egy komoly problma. „A jelenlegi kltsgek mellett a csapatok nem tudnak fennmaradni, teht ennek a javaslatnak van ltjogosultsga. Hogy gond lenne az egyenlsggel? Nos, ez a problma mr most fennll, ha megnzzk, hol tart a Mercedes s hol a Renault. Mindig voltak klnbsgek, de ettl a Forma-1 nem lesz rdektelen. Klnbz karosszrit hasznlunk, mirt ne hasznlhatnnk klnbz motorokat? A mltban mr volt ilyen. Hol mkdtt, hol pedig nem, viszont most sincs egyenlsg, teht kr azon aggdni, hogy eltnik valami, ami egybknt nincs is” – rvel a helyettes-csapatvezet.
A javaslatot a Red Bull csapatvezetje szerint sem szabad elvetni. Persze vannak, akik gy vlik, hogy Christian Horner inkbb egyfajta kiskapuknt tekint erre az opcira, hiszen ha a Renault pthetne egy V8-as erforrst, melynek teljestmnye nagyjbl megegyezik a jelenlegi V6-os turbkval a csapat ismt lehetsget kapna arra, hogy cskkentse lemaradst a Mercedesszel s a Ferrarival szemben. Az, hogy ez a rendszer kedvezhet-e a Red Bullnak s motorpartnernek termszetesen azon mlik, hogyan szeretnk az illetkesek megoldani az eslyek kiegyenltst.
„Ez egy rdekes koncepci” – mondja Horner. „Alaposan meg kell vizsglnunk a mellette s az ellene szl rveket is. Korbban is lthattunk mr ilyet! Lehet, hogy a klnbsg plynknt vltozna, ez pedig egy kicsit megkavarhatn a dolgokat. A felvets megr egy j vitt! rdekes javaslat s szerintem a Renault is fontolra veszi; k errl tbbet tudnnak mondani, mint n, de szerintem elgondolkodnak rajta. Rengeteg lehetsg van, s nagyon sok okos mrnk dolgozik itt, napjainkban pedig igen komoly szimulcikat vgezhetnk, teht megnzhetjk, milyen lenne az eredmny, mieltt meghozzuk a dntst” – tette hozz, majd, amikor arrl krdeztk, hogy szerinte mekkora az eslye annak, hogy ez a javaslat egy nap szablly vltozik, a kvetkezkppen felelt: „Fogalmam sincs! Tegyk fel ezt a krdst jra egy hnappal ksbb!”
( motorsportal.hu )