2015.03.15. 17:59, Margit-1225
Nem gy kezdte az vet a Red Bull, ahogyan azt a csapat vezeti vrtk: az egylet ausztrl versenyzje, Daniel Ricciardo az v els versenyn mr msodik erforrst hasznlta, csapattrsa, Danyiil Kvjat pedig a motor meghibsodsa miatt rszt sem vehetett az ausztrl futamon, autja ugyanis mr a start eltt elromlott. De nemcsak k, a Toro Rosso is mszaki problmkkal kzdtt: Max Verstappen sem jutott el a clig motorhibja miatt.
s, ha ez mg nem lenne elg, a Red Bull vezeti szerint a Renault hajtegysgnek a teljestmnye is romlott a tli tesztek ta. „Gondok vannak a vezethetsggel; elg meghallgatni, amit a piltk mondanak. Bajldtunk a kanyarok bejratnl s kijratnl is, s nem volt megfelel a gumikezelsnk sem. A fkegyensllyal is szenvedtnk, s ilyenkor igyekszel valami elfogadhat megoldst keresni, a legjobbtl teht igen messze kerlsz. Ez egy rdgi kr” – nyilatkozta Christian Horner Adam Coopernek.
„Ahhoz, hogy egyltaln vezetni tudjuk az autt, 80-10 lervel kisebb teljestmnyre kell vltanunk. A Sauber knnyedn hzott el tlnk az egyenesben. Ezek a szoftvergondok a motor javtsa utn lptek fel” – tette hozz az Auto Motor und Sportnak Helmut Marko, utalva r, hogy Daniel Ricciardo kptelen volt megelzni Felipe Nasrt a mai futamon.
Hogy gondok vannak a vezethetsggel a Renault is elismeri. „Nem volt megfelel a megbzhatsg” – mondta Rmi Taffin, a gyrt fmrnke. „Verstappen s Ricciardo is a belsgs motor problmi miatt szenvedett. A kt hiba nem kapcsoldott egymshoz, s termszetesen mr dolgozunk a megoldson, ami biztostja, hogy ez a jvben ne ismtldjn meg. A legnagyobb problmt a vezethetsg jelenti, ez a programozssal ll sszefggsben, vagy a belltsokkal, teht nem knny megoldst tallni, de nem kell mindent jratervezni.”
jraszervezni viszont annl inkbb. Az Auto Motor und Sport szerint a francik egyik vezetje, Rob White a htvge hibit ltva mr vissza is utazott Prizsba, a Red Bull pedig mostantl kezbe veheti az irnytst, s maga lesz a felels az energia-menedzsment programozsrt. Emellett pedig javban kszlnek mr az Ilmot tovbbfejlesztett hengerfejei, mg a prbapados teszteket immron az AVL grazi gyrban vgzik.
Ellehetetlenti ket a szablyozs: Meggondoljk a kivonulst
Egyre inkbb gy tnik, a Renault s a Red Bull kztt, a tavalyi fiask utn tovbb n a szakadk. A hrek szerint a francik ismt sajt gyri csapat indtst fontolgatjk – s a Red Bull tgondolhatja, eladja-e nekik a Toro Rosst.
Mindezt erstheti, hogy az osztrkok legjabb kijelentseikben arrl beszltek, a jelenlegi szablykeretek kztt tlsgosan kltsges szmukra az F1, s az sem zrhat ki, hogy kivonulnak a sportgbl, ha nem lesz vltozs. „Nem vagyunk elgedettek azzal, ahogy a Forma–1 reagl, ahogy a sportgat irnytjk. Emiatt t fogjuk gondolni a kivonuls lehetsgt, ha anyagilag ez mr nem tarthat” – nyilatkozta Marko.
Majd hozztette, br 2016 vgn lejr a szerzdsk a Renault-val, helyzetket nem csak a francikkal val problmik neheztik. „Itt nem ez a f krds. Sokkal inkbb az, hogy a Forma–1-et megli a mostani szablyozsa. Emiatt felvetdik a krds, egyltaln folytassuk-e” – mondta Marko. „A Renault azrt volt e vltozsok mellett, mert azt mondta, ez az egyetlen esly arra, hogy maradjanak az F1-ben. Akkoriban mg nem lthattuk, hogy ez a szably ennyire kltsges lesz. A korltozsokkal pedig kptelensg a felzrkzs.”
„A Mercedes rinthetetlen, s amg a motorkoncepci nem vltozik, sosem jutunk elrbb. A Renault-nak van egy meghatrozott kltsgvetse – ezen bell kell dolgoznunk. De nem a kltsgvets jelenti a problmt, egyszeren szervezettebbnek kell lennik. A Red Bull llspontja, hogy a szablyok alapveten hibsak. Egy motor hszmilli eurba kerl, s a mrnkknek nincsenek lehetsgeik. Mrpedig a mrnkk nlkl nem megy a motor. Amita ezek a szablyok, cskken a nzettsg, mert a halk a motorunk, ami nem sszeegyeztethet az F1-gyel. A motorok teljestmnye sem olyan nagy, hogy igazn ignybe venn a versenyzket. A hibridmotorok eltt nyolc-tz millit kltttnk a motorokra, most ennek a dupljt.”
Christian Horner azt is furcsllja, hogy az F1 irnyti nem lpnek fel olyan ltvnyosan a Mercedes uralma ellen, mint tettk azt az tndklsk idejn. „Amikor nyertnk – s neknk nem volt akkora elnynk, mint a Mercedesnek –, betiltottk a dupla diffzorokat, a kipufogt megvltoztattk, a rugalmas elemek hasznlatt is ellehetetlentettk, valamint v kzben mg a motorvezrlst is megvltoztattk. Mindent megtettek, s ez mind a Red Bull ellen irnyult. Az FIA-nak van egy kiegyenlt mechanizmusa, amit taln fell kellene most vizsglni.”
„Nem szeretnnk kisebbteni a Mercedes rdemeit, kivl munkt vgeztek. J autjuk van, fantasztikus motoruk, j versenyzik. A gond az, hogy a klnbsg olyan nagy, hogy hromszintess vlt a versenyzs, s ez nem egszsges az F1 szempontjbl” – vli a brit.
( motorsportal.hu )