2015.03.11. 09:54, Margit-1225
Bizonytalan eslyekkel vg neki a Red Bull a 2015-s szezonnyit htvgnek. Az osztrkokat a tesztidszak sorn szmos megbzhatsgi problma htrltatta, igazn gyors krket nem teljestettek, a Renault tovbbfejlesztett erforrsa sem volt mg tkletes – s a hrek szerint az aerodinamikai fejlesztsek tern is van nmi lemaradsuk.
A nmet Auto Motor und Sport arrl szmolt be, hogy a csapat ltal tervezett rvidebb orrkikpzs tovbbra sem teljestette az FIA ktelez trstesztjt, gy pedig a legfrissebb aerodinamikai csomag bevetsvel is vrniuk kell – az ugyanis ezen orrmegolds kr plne. A lap kiemelte, merben szokatlan a Red Bulltl, hogy a harmadik tesztre is csak kisebb mdostsokkal kszlt: pr j nylssal a bortson, valamint j hts szrnyvglapokkal. Adrian Neweyk mr az RB11-es bemutatjnak idejn elrevettettk, hogy autjuk teszteken hasznlt orrkpja a jvben mg vltozni fog, s eleinte gy volt, a rvidebb orr mr az utols teszthten felkerlhet az autra.
Szakemberek szerint a tbbek kzt a Mercedes, a Williams vagy ppen a Lotus ltal hasznlt kialakts sokkal hatkonyabb aerodinamikai szempontbl, ugyanakkor azt jval nehezebb is elg masszvra pteni ahhoz, hogy megfeleljen az FIA minden kvetelmnynek. (rdekessg, hogy a Toro Rosso mindekzben mr Barcelonban plyra vitte j orrkpjt, s az ehhez trstott tfog fejlesztsi csomagot is.)
Neweyknak ismt fejtrst okoz a Renault
De nem ez az egyetlen problmja jelenleg az vet eleve kapkodsan, nmi ksssel indt Red Bullnak, lltlag a Renault ltal elrt fejlds mrtkvel, valamint a 2015-s erforrs megbzhatsgval sem elgedettek teljesen. A tesztek sorn tbb hibt is szleltek a hajtegysgben, mikzben a versenyzk annak vezethetsgre, egyenetlen teljestmny-leadsra is panaszkodtak.
Az Auto Motor und Sport szerint a francik ltal elirnyzott cl plusz 50 ler volt a legtbbet hasznlt fordulatszm-tartomnyban, s emellett igyekeztek 13 ezer fordulat/percre nvelni a maximlis fordulatszmot. Csakhogy ez nem sikerlt zkkenmentesen. „Nagyobb teljestmny ll rendelkezsnkre, de nem a megfelel helyeken” – erstette meg Daniel Ricciardo. Helmut Marko, az istll tancsadja ugyanakkor emiatt mg nem klnsebben aggdik. „Ezen segthetnk a szoftver megvltoztatsval” – jelentette ki.
Rmi Taffin, a Renault motormrnke azonban figyelmeztet, a rendszer tkletestshez idre van szksgk. „Ezeknl a motoroknl a vezrls megvltoztatsa hetek, olykor hnapok krdse. Ami az elektromotor hibit illeti, azok fknt a rgebbi tervezs alkatrszek miatt trtntek. Az j elemeket csak ksn ptjk be. De nem hiszem, hogy Melbourne-ig minden problmt meg tudunk oldani.”
s ez nem tl j hr a francikat egy ve sokat brl Red Bull szmra. Az osztrkok gy szmolnak, a motor miatt tovbbra is egy msodperc a htrnyuk a Mercedesszel szemben. Mrpedig ilyen klnbsggel nem tudjk legyzni a nmeteket.
A tavalyi aerodinamikai hiba mr a mlt
Pedig az aerodinamika tern sikerlt orvosolniuk tavalyi problmikat. „Mr megrtettk az aerodinamikai gondokat, amik tavaly htrltattak minket” – erstette meg ezt Ricciardo. Rszletekbe ugyan nem bocstkozott, de valjban az autjuk htuljnak tavaly tapasztalt instabilitst igyekeztek megszntetni a gyorsabb kanyarokban. Egy ve emiatt a problma miatt a csapatnak laposabbra kellett lltania az els szrnyat – ez viszont a lassabb fordulkban eredmnyezett alulkormnyzst. Sebastian Vettel nem keveset szenvedett emiatt az idny sorn.
Az Auto Motor und Sport szerint mra azonban olyan megoldst talltak e problmra, melynek segtsgvel az els szrny is kell mennyisg leszortert produkl az els tengelynl, anlkl, hogy ez rossz hatssal lenne a kocsi htuljra. Helmut Marko a tesztek alatt bszkn meg is jegyezte, az RB11-esnl egyik aut sem fekszik biztosabban az ton a lass kanyarokban – mg a Mercedes sem –, mikzben a gyors fordulkban tovbbra is ersnek tnnek.
Hogy mindez a motorproblmk s az aerodinamikai fejlesztsek kssvel kiegszlve mire lesz elg, egyelre mg maga a csapat sem tudja biztosan. Szakrtk abban egyetrtenek, hogy a Red Bull legfbb ellenfele az els futamokon a Ferrari s a Williams lehet. Mikzben Daniel Ricciardo a barcelonai teszten bizonytotta, rendkvl kvetkezetes versenytempra kpes, s kivlan bnik a gumikkal (legalbbis a spanyolorszgi krlmnyek kztt), a hossz etapok elemzseibl egyelre az derlt ki, hogy a Williams s a Ferrari egy kevssel mg gyorsabb nluk.
( motorsportal.hu )