2015.01.25. 10:25, Margit-1225
Való igaz, a 2014-es szezon elején rengeteg bírálat érte a királykategóriát: sokan az új, V6-os turbófeltöltős erőforrásokat kritizálták, mondván azok hangja egész egyszerűen nem méltó a királykategóriához, míg mások az üzemanyaggal való spórolásra vonatkozó előírásokat ekézték, ezek ugyanis véleményük szerint „taxizássá változtatják” a futamokat. Később a csökkenő televíziós nézettség került a középpontba, a szezon végén pedig a sport pénzügyi modellje kapta az ütéseket, miután két kiscsapat is komoly bajba került.
Pedig másra is figyelhettünk volna – állítja az Autosport magazin neves szakírója, Jonathan Noble, kinek véleménye szerint a Forma-1 2014-ben „rengeteg lehetőséget hagyott ki, pedig egy megfelelő stratégiával közelebb kerülhetett volna a közönséghez”. Elmondása szerint már az új szabályokat sem ismertették megfelelően (ellenben a kritikusok szinte folyamatosan saját nézőpontjukat hangoztatták), és az évad pozitívumai sem kerültek kihangsúlyozásra. „Annak ellenére, hogy lezajlott egy bajnoki küzdelem, amit évek múlva a klasszikusok közé fogunk sorolni, a 2014-es évad során szinte a sport minden rezdülésére sötét árnyként vetültek a negatív kritikák” – írja.
„Ez az egész úgy söpört végig a paddockon, mint egy vírus! Megfertőzte a csapatfőnököket, a vezetőket és a médiát is – és végül magukat a szurkolókat is. Panaszkodtak az új szabályok, a motorhang hiánya, a taxizást idéző versenyek, a nézettség csökkenése és a bevételek egyenlőtlen elosztása miatt, miközben lement egy epikus küzdelem. Érdekes, hogy hiányzott egy megfelelő stratégia, amivel vissza lehetett volna vágni a kesergőknek: figyelemre méltó az is, hogy a Forma-1 nem rendelkezik központi marketing-csoporttal, ami kihangsúlyozná a pozitívumokat, így megtartva a szurkolókat, avagy felkeltve az újak érdeklődését” – vázolja fel a problémát.
„Mivel ez továbbra sem változott, a Forma-1 ismét elpazarolt egy csomó jó lehetőséget, hogy a címlapokon tündököljön. Ahelyett, hogy az izgalmasnak tűnő rivalizálás, az új autók, avagy az új párosok lennének a figyelem középpontjában, továbbra is a negatív történéseken van a hangsúly. A vitán, ami a szuperlicenccel, avagy a motorszabályokkal kapcsolatos. Persze, igazán érdekes az, hogy a jövőben akár 1000 lóerős autók is lehetnek, szélesebb abroncsokkal, de erre vagy két évig még biztosan nem kerül sor! De kinek a feladata az, hogy mindez megváltozzon? Nos, a csapatok ugyan részei ennek az egésznek, de ők azért vannak itt, hogy nyerjenek, nem azért, hogy jótékonykodjanak, hogy jobbá tegyék a Forma-1-et” – folytatja gondolatmenetét.
„Ez Bernie Ecclestone és a Forma-1-et birtokló CVC feladata lenne. Többet kellene invesztálniuk a marketingbe. Ez kis kiadás lenne, főleg a sport költségeihez viszonyítva, mégis kifizetődő volna, hiszen növekedne az érdeklődés és talán a televíziók és támogatók is többet fizetnének” – hívja fel a vezetőség figyelmét. Az elmúlt hetekben, hónapokban egyébként nemcsak Noble fogalmazott meg hasonló kritikát az F1 elöljáróival szemben: többen egyetértenek abban, hogy a sportnak nyitnia kell a közösségi média felé, valamint sokkal elérhetőbbé kell válnia, azaz közelebb kell hoznia résztvevőit a szurkolókhoz, most ugyanis igen nagy a szakadék.
A Maláj Nagydíj szervezője, Razlan Razali például nemrég Londonba utazott, ahol Ecclestone-nal tárgyalt a futam jövőjéről. Elmondta, minden valószínűség szerint meghosszabbítja szerződését a brit üzletemberrel, de egyúttal figyelmeztette is a Forma-1 vezetőit: tenniük kell valamit azért, hogy a sport népszerűbbé váljon! Elmondta, hogy a gyorsasági motoros világbajnokság futama hazájában nagyobb érdeklődést generál – igaz ott van maláj érdekeltség is –, a bajnokság egyedi formátumának köszönhetően ugyanis már a fiatalok is hősökként érkeznek a mezőnybe. Mindemellett sokkal szabadabb a légkör, több a program a versenyhétvégék alatt, és a bajnokság sokkal jobban viszonyul a közösségi médiához, valamint magához a szurkolói közösséghez is.
Azzal, hogy néhány kisebb módosítás is sokat segítene a Forma-1 megtépázott hírnevének visszaállításában, Razali is egyetért. „Olyan ez, mint amikor egy nagy koncert van az országban. Úgy, mint az előadó esetében itt is szükség van promóciós megjelenésekre, autogramosztásra és egyéb érdekes programokra. Egészen egyszerűen valahogy hidat kell építenünk a szurkolók és a csapatok közötti szakadék felé” – fogalmaz a maláj szakember.
( motorsportal.hu )