2014.04.06. 09:45, Margit-1225
Halk motorok, túlzott benzinspórolás, fölösleges fogyasztási korlátozások, lassú autók, az F1 számára idegen hibrid technológiák – az elmúlt időszakban többen több újdonság bevezetése miatt bírálták a Forma–1-et. Bernie Ecclestone sosem rajongott a V6-os turbókért, a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo a versenyek unalmassá válása miatt aggódik, csapata pedig hivatalos honlapján már szavazást is indított arról, rossz irányba halad-e a sportág. A Red Bull mindeközben amiatt hadakozik az FIA-val, mert szerintük fölösleges volt bevezetni az üzemanyag átfolyási sebességének korlátozását, ami az idénynyitón kisebb botrányhoz vezetett.
A csapatok a bahreini hétvégére találkozót szerveztek Ecclestone-nal, melyre a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökét, Jean Todtot is meghívták. A francia a tervek szerint vasárnap egyeztet az érintettekkel az F1 jelenlegi helyzetéről és jövőjéről – az újságíróknak viszont már ma reagált a bírálatokra. Todt szerint nincs más út a Forma–1 előtt, mint haladni a korral, és elkötelezni magát az új technológiák mellett. „Én elfogadhatatlannak tartom, ha egy Forma–1-es autó manapság száz liter üzemanyagot fogyaszt száz kilométeren. Változik a világ. A mi felelősségünk, hogy haladjunk a korral. Fontos, hogy a Forma–1 innovatív technológiával csökkentse az üzemanyag-fogyasztást. Az energia-visszanyerő rendszerek, a direkt befecskendezés, a motor méretének csökkentése megfelelő lépés részünkről. Ha nem léptünk volna erre az útra, elköszönhettünk volna bizonyos gyártóktól. Nem vagyok biztos benne, hogy a Mercedes maradt volna, vagy a Honda visszatért volna ebben az esetben” – idézi az FIA-elnököt az Auto Motor und Sport.
Todt Ecclestone, Montezemolo, valamint a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz közelmúltban megfogalmazott kritikáival kapcsolatban is állást foglalt. „Hogy ítélkezhet bárki is két verseny után? Ez olyan, mintha George Lucas és Brad Pitt a következő filmje ellen kampányolna, azzal a mottóval, hogy ne menjetek moziba. Az az érzésem, hogy egyesek politikai célokra használják a kritikát, hogy elérjék a saját céljaikat” – mondta Todt.
Majd a Red Bull által felvetett ötletről beszélt, mely az üzemanyag-átfolyás korlátozásának eltörléséről szólt. „Én megvagyok ezen szabályok nélkül, de a mérnökök azt mondják, hogy ebben az esetben az öt helyett tíz motorra lesz szükség évente.”
Luca di Montezemolo mindeközben a benzinspórolás miatt fejezte ki nemtetszését, ám egykori alkalmazottja vele sem ért egyet. „Szívesen beszélek Lucával. De csak ha előtte beszél a mérnökeivel. Talán akkor tájékozottabb lesz. Mindig is takarékoskodtunk az üzemanyaggal, még tavaly a V8-as motorokkal is. Akkor a csapatok azért tankoltak kevesebb üzemanyagot, hogy súlyt spóroljanak meg. Hányszor hallottuk a rádión: benzint kell spórolnunk. Én eredetileg négyhengeres motorokat akartam. A Ferrari volt az, aki a V6-osok mellett kardoskodott.”
A következő bírálat, ami a Forma–1-et érte, hogy a 2014-es autók túlságosan lassúak lettek. Todt szerint ez sem jelent komolyabb problémát. „Ki kéne elemezni, miért lettek rosszabbak a köridők. De ennek nem sok köze van a motorokhoz. Azok még erősebbek is, mint a tavalyiak. Keményebbé váltak a gumik, csökkent a leszorítóerő, és nőtt az autók tömege. Ötven kilogramm plusz másfél másodpercet jelent. Várjuk meg, miként javulnak a köridők! Év végén majd térjünk vissza erre a témára” – fogalmazott a francia, majd a Red Bullhoz is szólt.
„A résztvevők közül nehezményezte bárki is, hogy a Red Bull tavaly mindent megnyert? A Mercedes, a Renault és a Ferrari már öt éve tudják, milyen motorral versenyeznek idén. A Mercedes egyszerűen csak jobb munkát végzett. Ilyesmi megesik a motorsportban.”
Todt végül a sokat bírált motorhangokról is tett említést – kiemelve, ezen a téren várható javulás. „Megértem, hogy az emberek szerint túl halk az új motorhang. Megvizsgáljuk annak lehetőségét, hogy valamivel hangosabbá tegyük őket” – ígérte a francia.
( motorsportal.hu )