A Mercedes spórol, a Red Bull már második motorját „fogyasztja”
2014.04.05. 16:33, Margit-1225
A Mercedes-motoros csapatok versenyzői feltűnően kevés kört mentek a Bahreini Nagydíj pénteki edzésein. Miközben a német motorgyártó szeretné első idei motorjaival abszolválni a hétvégét, a Red Bull és a Toro Rosso versenyzői már második erőforrásukat használják a sivatagi pályán.
Az idei szabályok értelmében a csapatok mindkét autójukban öt-öt erőforrást (hagyományos motor, kinetikus és hőenergia-visszanyerő rendszerek, energiatárolók, központi elektronika, turbófeltöltő) használhatnak fel. Miután a szezon 19 nagydíjból áll, egy-egy erőforrásnak 3,8 versenyhétvégét kell teljesítenie. Egy versenyző egy hétvége során nagyjából 850 kilométert tesz meg, vagyis egy-egy erőforrásnak úgy 3250 kilométer a futási ideje. Ezen számítás persze nagyvonalú, hiszen egyes pályák eltérő mértékben terhelik a technikát, így a velük megtett távolság is relatív.
Az Auto Motor und Sport információi szerint a Mercedes és a Ferrari Bahrein előtt arról tájékoztatta partnercsapatait, hogy az első idei erőforrásuknak mindenképpen ki kell bírnia a sivatagi hétvégét. Noha ezzel a kérdéses hajtóegységek még csak 2550 kilométerig jutnának, miután a téli tesztek idején a Mercedes-erőforrások átlagosan 2800 és 3900 közötti kilométer megtétele után mentek tönkre (nagy volt tehát a szórás), a német gyártó versenyzői igencsak óvatosak voltak pénteken.
A Mercedes-csapatok főként az időmérő és a verseny szempontjából kevésbé mérvadó első, nappali edzésen spóroltak: Nico Hülkenberg délután csak 10, Felipe Massa 11, Nico Rosberg 13 kört teljesített. A németek kliensei közül egyedül Sergio Pérez futott húsznál több kört (21-et) – igaz, ő Malajziában egy métert sem tett meg a versenyen autója technikai hibája miatt. „A körülmények miatt nem láttuk értelmét annak, hogy a semmiért gyűjtsük a kilométereket” – nyilatkozta Valtteri Bottas az edzésnap végén.
A Mercedes egyik motormérnöke elárulta, csak a szezon első szakaszában ennyire óvatosak a motorokkal, a későbbiek során ugyanis egyre megbízhatóbbá teszik erőforrásaikat. „A Kínai Nagydíjtól jönnek a második generációs motorok. Ezek tovább bírják” – idézte az Auto Motor und Sport a szakembert.
A szezonját nehezebben kezdő Renault-nál mindeközben biztosra mentek: a Red Bull és a Toro Rosso versenyzői is megkapták idei második motorjukat (akárcsak a két marussiás). „A Renault a bahreini hétvégére módosította motorjait. De mindhárom gyártó kérvényezte a változtatás engedélyezését az FIA-nál, hogy megbízhatóbbá tegye azokat. Minden esetben az MGU-K-t (kinetikus energia-visszanyerő rendszer, tavalyi nevén KERS) próbálják tartósabbá tenni. Ez mindenekelőtt a Renault számára okozott problémát. A Lotus Ausztráliában két MGU-K rendszert veszített” – írja a német lap, hozzátéve, hogy a franciák az olajrendszeren és a turbófeltöltőn is módosításokat hajtanak végre, de kipufogójukat is megerősítik.
A most lecserélt erőforrásokat egyébként nem vonják még ki a forgalomból, azokat később bevethetik – például a tét nélküli szabadedzéseken. Más kérdés, hogy idén a pénteki motorcserék meglehetősen problémásak. „Ha minden jól megy, és a motorcserét százszázalékosan előkészítik, péntek este végrehajtható a csere. De túl nagy a kockázata annak, hogy ki kell használnunk a hat dzsóker lehetőségünk egyikét” – magyarázta Andy Green, a Force India technikai igazgatója.
( motorsportal.hu )