2014.04.05. 16:31, Margit-1225
Kisebb teljesítményű V6-os motorok, turbótechnológia, hibrid rendszerek, csökkentett fogyasztás – rengeteg változást hozott 2014 a Forma–1-ben, ám ezek létjogosultságáról és hatásáról erősen megoszlanak a vélemények. Miközben a szurkolók a régi motorok markáns hangját, valamint a határon történő autózás hiánya miatt panaszkodnak, a csapat technikai szakemberei természetesen szakterületük felől közelítik meg a kérdést.
Az FIA csapattagoknak kiírt pénteki hivatalos sajtótájékoztatóján kisebb vita is kialakult közöttük. A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey például bírálta az új formulát, mely szerinte korántsem olyan környezetbarát, mint amilyennek beállítják. „Számomra az elektromos autók nem zöldek. Ez egy politikai hazugság. Az a hibridtechnológia, amit ma a Forma–1-ben használunk, túl költséges. Másképp is lehet energiát megtakarítani. Például hatékony aerodinamikával és következetes súlycsökkentéssel.”
„Ha arra gondolunk, hogy a mostani autók tíz százalékkal nehezebbek, mint a régiek, korántsem nyertünk annyit, mint elsőre tűnik. Épp ellenkezőleg. Most könnyebbé kell tennünk az autókat, ami nagyon sok pénzbe kerül. És az új motorok kétszer annyiba kerülnek, mint a régiek. Ez nem illik a költségekről szóló vitához” – vélekedett a címvédő autójának főtervezője.
Newey szerint az idei szabályváltozások nem érték el eredeti céljukat, s nem teszik hatékonyabbá a Forma–1-et. „Ráléptünk erre az útra, hogy a sportot érdekessé tegyük az utcai autógyártás számára, de a valóságban ez rendkívül nehéz. Véleményem szerint elég nehéz az utcai autógyártás szempontjából relevánssá tenni egy olyan formulát, amelyben sprintfutamok vannak, melyek alig több mint egy órán át tartanak, és melyben együléses autók versenyeznek. Ahhoz, hogy utcai autót készíts, nagyon sok tényezőt kell figyelembe venned: a költségeket, hogy mennyi kilométert tesz majd meg a kocsi, valamint hogy városi vezetésre vagy versenypályára tervezed-e. Állítsuk szembe az új F1 motorköltségeit az autók könnyebbé, aerodinamikailag hatékonyabbá tételére fordított kiadásokkal. Szerintem ez az egész megkérdőjelezhető. A hatékonyabbá tétel jó dolog. De hogy miként valósítod meg egy együléses formulával, már más kérdés” – vélekedett Newey.
Newey mindeközben kiemelte, még korai lenne kijelenteni, hogy az új Forma–1 nem elég jó. „Meglátjuk, mi sül ki ebből. Még túl korai azt állítani, hogy a sport már nem elég izgalmas. Meglátjuk, mi a nézők álláspontja. Ha tetszik nekik a show, fantasztikus. Ha nem, akkor viszont el kell gondolkodnunk” – mondta.
A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe mindeközben megvédte az új technológiákat. „Szerintem ezen szabályok mellett a pozitívumokra kell koncentrálni. Az autósportban az a szép, hogy nem csupán az ember harcol az ember ellen, hanem a gép is a gép ellen. Nagyon érdekes technológiával foglalkozunk most, ami pontosan passzol a korunkhoz. Hatalmas eredmény ugyanolyan motorerőt elérni 30%.kal kevesebb fogyasztással. És most legalább a motor is fontos tényező a köridő szempontjából” – idézte Lowe-t az Auto Motor und Sport.
Williamses kollégája, Pat Symonds pedig egyetértett vele. „Megnézhetnénk, mi lett volna, ha nem változtatunk. Ott állnánk, kitéve magunkat a kritikáknak. Büszkék lehetünk arra, amit elértünk. Korábban meglehetősen hatékony V8-as motorjaink voltak, de most szuper hatékony V6-osaink vannak, olyan technológiákkal, melyek kétségkívül viszontláthatóak lesznek az utcai autókban pár év múlva. Tehát ünnepelnünk kéne ezt. Hogy a versenyzés megváltozott emiatt? Nem hinném. Talán még vannak gyerekbetegségek, de még csak két futamot teljesítettünk, ez a formula pedig még nagyon kiforratlan. Meglátjuk, hogy alakulnak a dolgok, de én elégedett vagyok azzal a ténnyel, hogy amit csinálunk, az társadalmi szempontból fontos” – fogalmazott Symonds.
A Force Indiás Bob Fernley e vita során mindeközben egy érdekes összefüggésre hívta fel a figyelmet: „Egyértelműen látható, hogy a pillanatnyi eredmények meghatározzák a véleményeket.” Newey viszont visszautasította, hogy a Red Bull nehéz évkezdése, a Renault gyengeségei miatt bírálná az F1-et. „Már akkor ugyanezt mondtam, mielőtt életbe léptek volna az új szabályok. Nem kérdeztek, de ez a véleményem. Én a könnyű autók és a hatékonyság híve vagyok, a mostani szabályok miatt viszont nagyon bonyolult és a korábbinál jóval nehezebb autók születtek. A bonyolultság és a súly fölösleges teher. Ha van valami haszna, akkor fantasztikus, de nem hiszem, hogy így lenne” – fogalmazott a brit szakember.
( motorsportal.hu )